Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشتهایی بر شش اجرا

نویسنده:

(3 صفحه - از 72 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : چخوف، اجرا، کاراکتر، تئاتر، زن، نمایش‌نامه، اپیزود، بیمار، بازیگران، کمدی

خلاصه ماشینی:

"‌6» پرسش اساسی اینجاست که تفاوتهای بین کنش داستانی7 و کنش دراماتیک8 چه چیزهایی است؟ اگر خود چخوف قرار بود تا بر اساس داستانهایش، نمایشنامه بنویسد، چگونه این استحاله را ایجاد می‌کرد؟ و از همه مهم‌تر اینکه چرا او خودش این کار را نکرده است؟ چگونه می‌شود کمدی چخوفی را روی صحنه خلق کرد و به همان تأثیری رسید که داستانهای، گاه، چند صفحه‌ای چخوف در جست‌وجوی آن است؟ اینها همگی پرسشهایی است که جواب می‌خواهد! همین صحنه‌ها و دیالوگها‌ ـ‌ بدون هیچ تغییری‌ ـ در اجرای دراماتورژی‌شده هم قرار داده شده‌اند، بدون اینکه به این نکته بدیهی توجه شود که اگر قرارداد اولیه اجرا، این است که بیمار، از خیال روانپزشک‌ ـ و نه در واقعیت ـ وارد مطب شده است و اگر یک اجرای سوبژکتیو مد‌ نظر است، چطور ممکن است یک خیال، که منطقا‌ ع‍ر‌ض‌ فرد واقعی است‌ ـ‌‌ و نه جوهر ـ‌ می‌تواند اطلاعات و امکاناتی بیشتر از خود او ـ‌ مثل عکس ـ‌ داشته باشد؟ چگونه است که خیال، برای واقعیت، مدرک رو می‌کند؟ به هر حال باید متذکر شد که «دراماتورژی» در هیچ برهه‌ای از تاریخ تئاتر، حتی در نیم قرن اخیر که شاهد همه‌ گونه تحولات متنی بوده‌ایم، به‌معنای برهم ریختن، نابود کردن و منهدم کردن متن اصلی، عناصر طرح و کاراکترها‌‌ـ‌ آن هم بدون جایگزین کردن‌ عناصر جانشین‌‌ـ‌ نبوده است و به اعتقاد نگارنده این سطور، نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.