Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: ادراک روح صدف عشق (قسمت اول)

نویسنده:

(5 صفحه - از 8 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : سمبل، سمبلیسم، ادراک، روح، درام، معنی، انسان، عقل، کنایه، تجربه

خلاصه ماشینی: "این اندیشه فربه را چگونه در تئاتر به کار گیریم؟ چگونه از آن نه فقط در محدوده تنگ و نحیف یک مکتب که در همه ابعاد استفاده کنیم؟ بدیهی است که باید «پدیده» را در «ژرف‌ساخت» و «روساخت» و «متافیزیک» آن فهم کنیم، تا کاربرد حقیقی خود را عیان سازد و مخاطب به‌عنوان اصلی‌ترین پارامتر تئاتر آن را درک کند. تحیر آدمی در برابر مسئلة خلقت و آفرینش و پدیده‌های طبیعی سرآغاز کوششی است برای «شناخت» این «پدیده»ها، و ما می‌دانیم که ساده‌ترین و عمومی‌ترین شناخت از طریق حواس حاصل می‌شود. این یقین فردی و شخصی است و شکل ظهور و ادراک آن در روان شخص بستگی به تجربیات قبلی خود آدم دارد و در میان هاله‌ای از تداعیهای ذهنی وی تجربه می‌شود و این بسیار نزدیک به رؤیاست و از ضمیر ناخودآگاه برمی‌آید. رؤیا یک‌تجربه فردی و شهودی و معرفت باطنی است که برای بیان آن به دیگران می‌‌توانیم از سه راه عمل کنیم: الف: اگر قصد انتقال معنی و احساس درک‌شده از این تجربه ذهنی باشد، ناچاریم که جنبه‌های احساس و معنی ادراک‌شده را از کل تجربه و تداعیهای متنوع همراه آن انتزاع کنیم، و آن را در سطح آگاهیهای مخاطب قرار دهیم. بهره‌گیری از سمبل گریزراهی است برای تفسیر جهان و ابراز دریافتها و برداشتهای آدمی از کائنات به طریقی که مخاطب علاوه بر روساخت در ژرف‌ساخت اثر هم به مفاهیم متافیزیک معنی هم‌گام می‌شود و به ب‍عد چهارم اثر دست می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.