Skip to main content
فهرست مقالات

بازیگری؛ خلق یا تقلید؟ (قسمت دوم)

نویسنده:

(2 صفحه - از 27 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : بازیگر ،هنر ،تئاتر ،تماشاگر ،خلق ،بدن ،تمرین ،دانش ،روح ،مخاطب ،ذهن ،ابزار ،ابزار بازیگر ،انتقال ،وسیله ،زیبایی هنر بازیگری ،وظایف ،ارتباط ،زیباتر ،بازیگری هنر ،اندیشه ،عمل ،لحظه ،تجربیات ،احساسات و عواطف ،وظایف بازیگر ،شکل ،زندگی ،نقش ،بیان

خلاصه ماشینی:

"او از زمانی که آموزش می‌بیند، تمرین می‌کند و در نهایت اجرا را شکل می‌دهد، مشغول‌ حرفة بازیگری است؛ اما آنچه این شغل را با دیگر شغلها متمایز می‌کند و آن را به یک هنر بدیع، تبدیل می‌کند، ایثار یک بازیگر است. آیا بازیگر ابزار دیگری نیز دارد که از آن نامی برده نشده است؟ آیا اساسا «بازی در سکوت» وجود ندارد و یک بازیگر، فقط تا زمانی که عملی را انجام می‌دهد، بازیگر است و پس از آن وجود او کاملا از بازی خارج است و به تعبیری بازیگر نامیده نمی‌شود؟ البته که این‌طور نیست. یک هنرپیشه؛ همانند یک ورزشکار است که اگر یکی از تمرینهای کاربردی خود را قطع کند، دیگر توان ورزشی و تنومندی او از دست خواهد رفت و چون ابزار بازیگر، وسائلی است برای انتقال جوهر نقش، بنابراین یک بازیگر همواره باید بدنی نرم و بیانی گرم، فکری متمرکز و عاطفه‌ای حس‍‍اس داشته باشد و حفظ و نگهداری آن با تمرینهای پیوسته، از وظایف اصلی او برای رسیدن به هدف نهایی است. چه زیباست آن ‌که مد‌عی این هنر است و به کر‌ات می‌گوید فرهنگ هر مرز و بوم را باید از تئاتر آن شناخت، مانند یک مجری که فقط وظیفه‌اش انتقال مفاهیم و معانی نویسنده و کارگردان، به مخاطب است؛ عمل نکند، بلکه او انسانی شایسته است که پیش از آنکه به تزکیه تماشاگر بپردازد خود به این شایستگی نایل آمده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.