Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه قانون و قانون گرایی در قرآن

نویسنده:

(26 صفحه - از 253 تا 278)

کلید واژه های ماشینی : قانون ،قرآن ،دین ،انسان ،اسلام ،جامعه ،اجتماعی ،قوانین الهی ،نظم ،حقوق ،خدا ،ایمان ،قانونگذاری ،سعادت ،پیامبران ،عدل ،حکومت ،احکام ،فرد ،وضع ،خداوند ،تاریخ ،زندگی ،مردم ،حیات ،عمل ،اجرای قوانین الهی ،قانون و قانون‌گرایی ،اصل ،قوانین بشری

خلاصه ماشینی:

"شناختهای عادی و متعارف انسانها که توسط حس و عقل، به دست می‌آید، نقش مهمی را در تأمین نیازمندیهای زندگی ایفا می‌کند، اما برای شناخت راه کمال و سعادت حقیقی در همه ابعاد فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی کافی نیست و اگر راه دیگری برای رفع این کمبودها وجود نداشته باشد، هدف الهی از آفرینش انسان، تحقق نخواهد یافت. این تعلیمات بیشتر وظیفه و تکلیف برای انسان تعیین می‌کند تا حقوق؛ یعنی تعهدات اخلاقی که فرد ملزم به اجرای آن می‌باشد، بیشتر مطمح‌نظر است و هیچ مقامی در روی زمین نمی‌تواند فرد را از انجام آن معاف بدارد و اگر از اطاعت سرپیچی کند، حیات آینده خود را به مخاطره انداخته است. در امور طبیعی و کشفیات علمی، هنگامی که از قانون نام برده می‌شود، معمولا اشاره‌ای به یک نظم مستمر و حقیقی است که تکوینا وجود دارد و تنها کشف و فهم آن به دست آدمی میسر شده است، اما در مورد قوانین حقوقی در میان انسانها، موضوع برعکس است؛ یعنی وجود نوعی بی‌نظمی و اختلاف، انگیزه قانونگذاری است و پس از قانونگذاری و اجرای آن، نظم پدید می‌آید. لذا حکومت، موظف به اجرای قانون است و نباید خوشایند فرد یا گروهی خاص را در نظر بگیرد، بلکه در این راه باید چند اصل مهم رعایت شود: اصل برابری اجتماعی و مساوات در برابر قانون،104 اصل دادگری و عدالت، نه تنها در برابر قانون، که در تمامی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قضایی نیز باید حکمفرما شود105 و اصل آزادی و حریت که پایه کرامت و استقلال انسان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.