Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه قانون و قانون گرایی در قرآن

نویسنده:

(26 صفحه - از 253 تا 278)

کلید واژه های ماشینی : قانون، قرآن، دین، انسان، اسلام، جامعه، اجتماعی، قوانین الهی، نظم، حقوق

خلاصه ماشینی:

"شناختهای عادی و متعارف انسانها که توسط حس و عقل، به دست می‌آید، نقش مهمی را در تأمین نیازمندیهای زندگی ایفا می‌کند، اما برای شناخت راه کمال و سعادت حقیقی در همه ابعاد فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی کافی نیست و اگر راه دیگری برای رفع این کمبودها وجود نداشته باشد، هدف الهی از آفرینش انسان، تحقق نخواهد یافت. این تعلیمات بیشتر وظیفه و تکلیف برای انسان تعیین می‌کند تا حقوق؛ یعنی تعهدات اخلاقی که فرد ملزم به اجرای آن می‌باشد، بیشتر مطمح‌نظر است و هیچ مقامی در روی زمین نمی‌تواند فرد را از انجام آن معاف بدارد و اگر از اطاعت سرپیچی کند، حیات آینده خود را به مخاطره انداخته است. در امور طبیعی و کشفیات علمی، هنگامی که از قانون نام برده می‌شود، معمولا اشاره‌ای به یک نظم مستمر و حقیقی است که تکوینا وجود دارد و تنها کشف و فهم آن به دست آدمی میسر شده است، اما در مورد قوانین حقوقی در میان انسانها، موضوع برعکس است؛ یعنی وجود نوعی بی‌نظمی و اختلاف، انگیزه قانونگذاری است و پس از قانونگذاری و اجرای آن، نظم پدید می‌آید. لذا حکومت، موظف به اجرای قانون است و نباید خوشایند فرد یا گروهی خاص را در نظر بگیرد، بلکه در این راه باید چند اصل مهم رعایت شود: اصل برابری اجتماعی و مساوات در برابر قانون،104 اصل دادگری و عدالت، نه تنها در برابر قانون، که در تمامی زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و قضایی نیز باید حکمفرما شود105 و اصل آزادی و حریت که پایه کرامت و استقلال انسان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.