خلاصه ماشینی:
"اگر نمایش «خانه» یک مونودرام بود چه تفاوتی میکرد؟ آیا اگر دختر دوم (با بازی «سودابه میرکریمی») در یک مونولوگ بلند؛ از خود و خانه و پدر و برادر سخن میگفت، نمایش به چه صورتی درمیآمد؟ در ادامه نوشتار میکوشم به این پرسش پاسخ دهم.
(حالا باید به پاسخ این پرسش بیندیشم که آیا دلیل آنکه دختر دوم، تحول نمیپذیرد، همین نقصان رابطه «من ـتویی» نیست؟) زمانی که رابطه سازنده "من ـ تویی» به درستی شکل نگیرد، به رابطه یک سویهای تبدیل میشود که حداکثر یک بازسازی ذهنی و یک یادآوری است.
سخن این است که همین متن اگر بر اساس رابطه «من ـ تویی» شکل میگرفت؛ احتمالا نمایش درمانی دکتر «چای خشکیان» به ثمر مینشست.
گرچه دختر اول این واژهها را از دکتر نمایش درمانگر خود شنیده، ولی نیازی به استفاده چندبارة آنها ـ برای آگاهی تماشاگر از اینکه اینها دارند نمایش درمانی میشوند ـ نیست."