خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) از میان بازیها و سرودهای آیینی جشنهای دیانیس،سه ژانر درام یونان باستان رشد کردند: تراژدی،کمدی و کمدی هجو.
تاریخ یونان باستان نشان میدهد که اولین شاعر تراژدی آتن تسپیس(قرن ششم پیش از میلاد)بوده است.
تئاتر آتن دموکراتیک هنر تئاتر یونان باستان اوج شکوفایی خود را در آثار هنرپیشههای تراژیک قرن پنجم قبل از میلاد،اشیل و سوفوکل،به دست آورد.
اشیل به تراژدیهای خود هنرپیشهء دوم را راه داد و توسط او امکان تجزیه و تحلیل عمیقتر درگیری تراژیک را فراهم آورد و جنبهء تأثیرگذاری نمایش و اجرای تئاتری را تشدید کرد و این تحول واقعی بود در تئاتر.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) از میان تراژدیهای این درامنویس بزرگ که تا زمان ما باقی مانده است تراژدیهای زیر خاص هستند: «ایرانیان»(274 قبل از میلاد)،که در آن پیروزی یونانیان بر ایرانیان در نبرد دریایی جزیره سالامین(084 قبل از میلاد)مدح میشود؛«پرومتی پریکوونی»[پرومته در زنجیر] که میتواند معروفترین تراژدی اشیل باشد.
در این تراژدی از شجاعت پرومتهء نابغه صحبت شده است که به مردم آتش هدیه کرد و به همین دلیل به شدت مجازات شد و تریلوژی«ارست» (854 قبل از میلاد).
البته در سرنوشت قهرمانان او تأثیر خدایان حتی اگر در جریان عمل حضور نیابند،مشهود است و این خدایان،همچنان توانا هستند و همچون خدایان تراژدیهای اشیل میتوانند انسان را در هم بکوبند و براندازند.
تئاتر دورهء جمهوری روم رومیها،نمایشنامهها و آثار دراماتیک را به صورت آماده از یونانیها گرفتند و پس از آنکه آن را با مفاهیم و علایق خود دمساز کردند به ترجمه آنها پرداختند."