خلاصه ماشینی:
"او هتل و موقعیت آن را«گوشهء دنجی،موافق طبع طبیعتپرستان،در این دنیای رنجآور و مخاطرهآمیز»(ص 42)توصیف میکند؛یعنی،هتل در حقیقت،محدودهای از دنیاست که در آن میتوان نفس راحتی کشید و از دغدغههای زندگی اواخر قرن بیستم،برکنار بود.
این نگرش به طور کنایی،اشارهای هم در پی دارد و ما به تدریج به این نتیجه میرسیم؛هتلی که «مگنوس»در آن به عیش و نوش و«موریس» به عنوان پیش خدمت به کار مشغول است، «نماد»ی جزئی و کوچک از دنیای ایدهآل و دلخواه پرسوناژ محوری نمایشنامه،مگنوس، است،اما در اصل نه به او که متمول و در جایگاه بالا قرار گرفته است و نه به موریس که در دون پایگی برای دیگران کار میکند،تعلق دارد.
ارتباط دو پرسوناژ مگنوس و موریس نه براساس واقعیتهای بیرونی بلکه بر پایهء واقعیتهای دنیای نمایش شکل گرفته است و نوعی«بازی»و ایفای نقش هم،نه با تعریف تئاتری،بلکه در چارچوب«تظاهر به یک من دیگر»در جریان است."