Skip to main content
فهرست مقالات

نقد حضوری نمایش آنوا

نویسنده:

(9 صفحه - از 57 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، نمایشنامه، کارگردان، نمایش‌نامه، بازیگران، تئاتر، مخاطب، تماشاگر، شخصیت، داستان، کاظم حلبی، مروژک، موریس، ذهن، طراحی، اجرا، دانشجویان، مگنوس، نگاه، مش کاظم حلبی، اثر، موقعیت، طراحی صحنه، نمایش مش کاظم حلبی، بازیگران نمایش، عنصر، شخصیت کاظم حلبی، کارگردان نمایش، قاب صحنه نگاهی به نمایش، اسلاومیر مروژک

خلاصه ماشینی: "او در پایان هم، همچنان سیطره‌اش را بر موریس،که پرسوناژی‌ تک ساحتی و ساده محسوب می‌شود،حفظ می‌کند و نشان می‌دهد در دشوارترین شرایط توان آن را دارد که همه چیز را به نفع خود ساماندهی کند و در این میان فقط در برابر مرگ‌ ناتوان است. او برای آنکه دقیقا به‌ مخاطبش بفهماند که غایت آرمانی و ذهنی‌ نمایشنامه کاملا سیاسی،اما نهایتا کم رنگ شدن‌ و حتی بی‌اعتبار شدن ایدئولوژی‌های انقلابی‌ است،در آغاز از اسامی«روبسپیر»،«تروتسکی» و«گاریبالدی»بهره می‌گیرد و بدین طریق بهانه‌ و انگیزه نوشتن نمایشنامهء«قرارداد»را برای‌ مخاطبان آشکار می‌کند؛اما یک دغدغهء اصلی‌ در نحوهء رو کردن دورن‌مایه نمایشنامه هست و آن این است که مروژک طوری،مسائل سیاسی‌ و اجتماعی را از طریق دیالوگ‌ها مطرح می‌کند که ذهن خواننده یا تماشاگر اثر،به شرایط خارج‌ از متن یا ساکن تئاتر معطوف گردد و قرینه‌های‌ واقعی و بیرونی برایش مصداق پیدا کنند(ص‌ 64). شایان ذکر است که زنگ چنین ناقوس‌ خوف‌انگیزی،بیش از آنکه وام‌دار دیالوگ‌ها و میمیک بازیگر باشد،از زمینه افکت سرچشمه‌ می‌گیرد و همین جاست که باید گفت اصوات به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) کار رفته در پیکره موسیقایی نمایش،توانسته‌اند در عین انباشتن فضا از توهم،واقعیت کابوس زدهء کاظم حلبی را نیز،عریان کنند. هجوم بازیگران به قاب صحنه‌ نگاهی به نمایش قمر در عقرب نویسنده:نغمه ثمینی کارگردان:بابک مهری هومن نجفیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1)نمایش،به شیوهء نمایش‌های میدانی،اجرا می‌شود اما برخی از میزانسن‌ها،با این شیوه هم‌خوانی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.