خلاصه ماشینی:
"خدایان مهم تشکیلدهندهء دین ترکیبی فوق که در مراسم آن حتی قربانی انسان نیز معمول بود، عبارت بودند ازمیترا(خدای آفتاب)،آناهیتا(خدای زمین و حاصلخیزی و باروری)،هوما(گاو خدایی که مرده و دوباره زنده شده و خون خود را همچون نوشابهای که زندگی جاودانی میآورد،به انسان اعطا کرده بود).
چرا که به یادآوردن سیاوش تاجدار توسط روستاییان برخی از نقاط ایران،در اوایل تابستان، به محض دیدن«گوکیل»یا کاکل و«خروههء» خوشههای گندم،نشانهء همذاتپنداری سیاوش و خروهه(خروس)و در نتیجه نشانهء وحدت دینی نام برده در نزد اقوام آریایی است: میتوان داستان قتل سیاوش را با مراسم آیینی مربوط به فصل زراعی در برخی از روستاهای ایران مرتبط ساخت.
این نظرات که بعضی از آنها،به دلیل اهمیتشان،در آینده بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتاند از: الف)قدمت حداقل سه هزار ساله یکی از معدود اشکال تئاتری زنده از یک مراسم مذهبی-نمایشی یعنی«تعزیه»؛ب)ارتباط میان مرگ سمبولیک «سیاوش»،«عیسی مسیح»و«امام حسین(ع)»؛ج) انتقال مفاهیم رنگ سبز(تولد دوباره طبیعت)و رنگ قرمز(احترام به آتش)از دو دین تودهای و رسمی دورهء هخامنشی به فرهنگ اسلامی و از آنجا به«تعزیه»؛د)ظهور انتزاعی علامات باروری دین تودهای-ترکیبی ذکر شده در دستههای عزاداری دوره اسلامی و سرانجام در«تعزیه»؛هـ)شهرت و اهمیت نقش«ذو الجناح»،اسب معروف امام حسین و«شبرنگ بهزاد»اسب سیاوش که(1)ناشی از ادغام دو ساخت اقتصاد گلهداری اعراب و کشاورزی ایرانیان بعد از هجوم اعراب است؛(2)ناشی از انتقال بقایای اعتقادات توتمیک(جانورپرستی)اقوام باستانی به فرهنگ اسلامی است."