Skip to main content
فهرست مقالات

نقد کتاب: کنش مندی روح چند گانه جولیوس سزار نقد و بررسی نمایشنامه «تراژدی قیصر»/ ویلیام شکسپیر

نویسنده:

(3 صفحه - از 38 تا 40)

خلاصه ماشینی:

"او برای آنکه ق‍بح جنایتی را که اتفاق افتاده، گوشزد کند و نیز تأثیر آن را روی پرسوناژها و وضعیت آنان نشان دهد، از طریق موقعیت‌سازیهای ثانویه و قرینه‌ای، پرسوناژها را به گذشته، یعنی به همان موقعیت آغازین نمایشنامه که با قتل سزار شکل گرفته، ارجاع می‌دهد تا خواننده یا تماشاگر همواره حضور مجازی قیصر را با حضور حقیقی قاتلانش، احساس کند: کاسیوس: وقتی که قیصر زنده بود، وی جرئت نمی‌کرد مرا چنین برانگیزد. تو هنوز قادری، روح تو در این عالم سیر می‌کند و شمشیرهای ما را به جانب احشاء خود ما برمی‌گرداند» (صفحه 136) در تراژدی قیصر، همانند اغلب آثار شکسپیر، زنها حضور کمتری دارند و مردها از محوری‍ت، حضور و اختیاری خارج از اندازه برخوردارند، تا جایی که گاهی بعضی از پرسوناژهای مذک‍ر همچون نماد یک خدای زمینی به نظر می‌رسند و عمیقا‌ بر اندیشه و احساس ما تأثیر می‌گذارند؛ آنها همواره در ذهن ما تصویری خاص و یگانه از خویش به جای می‌گذارند. ). گرچه شکسپیر روی پرسوناژها تأکید فراوان دارد و آنها را با وسواس و علاقه لازم برمی‌گزیند و به آنها حضور نمایش و ماندگاری می‌بخشد، اما موضوع و یکپارچگی اثر برایش مهم‌تر است، زیرا علی‌رغم زبان غنی، پرواژه، عمیق و پر از نماد و نشانه پرسوناژها، باید گفت که زبان همه آنها تا حد زیادی یکسان است و این برای آثار شکسپیر نوعی عیب محسوب می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.