Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: دو جستاره پیرامون نمایشنامه خوانی

نویسنده:

(3 صفحه - از 4 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : نمایشنامه‌ای، نمایش، نمایش‌نامه، نمایشنامه‌خوانی، هنر، جستاره، روخوانی، هنر نمایش، پیمایش، تماشاگران

خلاصه ماشینی: "او در این نشست، پیشنهاد داد که تالارهایی به آماج نمایشنامه‌خوانی در نظر گرفته شوند و در هر تالار یا واحد نمایشنامه‌خوانی، یکی از مدر‌سان هنر نمایش به ویژه ادبیات نمایشی نیز، حاضر شود، و آنانی که نمایشنامه‌ای نوشته‌اند و خواهان شناساندن آن به دیگراند، به این واحد بیایند و پس از تمرین و خوانش نمایشنامه خود، آن را در حضور آن مدرس و منتقدان دیگر و نیز تماشاگران به آزمون نمایشنامه‌خوانی بگذارند و پس از انجام این رویداد، مدرس، منتقدان مدعو و تماشاگران دیدگاهها و نقدهای خود را از نمایشنامه‌ی خوانده‌شده به آگاهی گروه نمایشنامه‌خوان، به ویژه نویسندة ‌آن نمایشنامه برسانند. از آنجایی که برای به صحنه بردن هر نمایشنامه، هزینه‌های مادی و نه ـ ‌‌مادی بسیار شده، ضرورت دارد به آن نمایش فرصت اجرای سی روزه داده شود، و سالهاست که این روش در مرکز هنرهای نمایشی و تئاترشهر، جریان داشته است. در هر حال اگر نمایشنامه‌خوانی را پیمایشی میانجی بینگاریم که زمینه نمایش را فراهم می‌سازد و یا تجربه و‌‌ آزمونی به آماج آن است، باز هم بایسته است که به پی‌بنیادهای زیباشناسیکی ویژة آن، راه پیدا کنیم؛ لیکن به باور پژوهشگر، نمایشنامه‌خوانی، کاری است «خود ـ ‌‌آماج»22 و «خود ـ ‌‌استوار»23 و «خود ـ ‌‌بسنده»24 که پیشاپیش نیز دو پیمایش «روخوانی» و «روخوانی و دیدگاه‌گویی" را گذرانده و سپس آمادة پیشکش به تماشاگرانی گردیده است که می‌دانند به تماشای نمایشنامه‌خوانی آمده‌اند. نمایشنامه‌خوانی در معنای ویژة این جستاره و به طرزی که در ایران پدید آمده است، با خواندن نمایشنامه به طرز روخوانی و دورخوانی و ژرف‌خوانی و دیدگاه‌گویی نمایشنامه، ناهمانندیها و جداییهای بزرگ و برجسته نیز دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.