Skip to main content
فهرست مقالات

بیومکانیک (قسمت اول)

نویسنده:

(3 صفحه - از 18 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : بیومکانیک ،بازیگر ،تئاتر ،معنی ،گروتفسکی ،یرژی گروتفسکی ،آکروبات ،کنش ،پانتومیم ،هولد ،تماشاچی ،زبان بازیگران بیومکانیک زبانی ،فیزیکی ،حرکت ،عمل ،بازیگران بیومکانیک ،بیومکانیک گونه‌ای بازیگری ،زبان ،هولد کار بازیگر ،تئاتر ـ یرژی گروتفسکی ،بیومکانیک مجموعه اعمال کنشی ،عمل پانتومیم با بیومکانیک ،روان‌شناسی ،ادا ،عینی ،احساس ،حالت ،صحنه با اندام بازیگر ،رفتار ،به‌معنی

خلاصه ماشینی:

"اکنون باید پرسید که فرق عمل پانتومیم با بیومکانیک چیست؟ پانتومیم «حالت» را «تشریح» می‌کند یعنی دقیقا نشان می‌دهد که یک پروانه در حال پریدن است؛ اما عمل‌ بامعنی در بیومکانیک دارای یک‌سری عمل است که متأثر از یک کنش واحد، عمل می‌کنند یعنی در اوج سادگی و انعطاف «احساس» و «اندیشة» مورد نظر را «تداعی» می‌کنند نه آنکه تصویری از چیز مورد نظر را خلق کنند؛ بلکه اندیشه و احساس را به شکل فیزیکی، تجس‍م می‌بخشد بی‌آنکه سعی در «عینیت» آن «چیز» داشته باشد برای مثال، مردی که با خبر مسر‌ت‌بخش روبه‌رو می‌شود در پانتومیم سعی می‌کند دستها و چهره‌اش را باز کند و ادای خوشحالی را درآورد اما در نگاه کنشی همان مرد بر صندلی ولو می‌شود و دود سیگارش را به طرف سقف فوت می‌کند یا رفتاری مشابه یا غیر آنکه در ظاهر نشان‌دهنده صورت عینی خوشحالی نیست اما در جای خود این معنی مثالی را ادا می‌کند. به لحاظ فلسفة کارکردی بیومکانیک تنها شیوه‌ای برای خودنمایی و چالشهای فیزیکی بازیگران نیست، بلکه شیوه‌ای ناگزیر و لازم است؛ البته انتخاب آن توسط کسانی صورت می‌پذیرد که چیزی بیش از الفبای تئاتر می‌دانند همچنان که «ریشارد شیسلاک» بازیگر بزرگ و همیشه جاویدان تئاتر لهستان از کارگردانش «یرژی گروتفسکی» می‌خواهد تا طراحان لباس و صحنه را از حواشی اندامش دور کند و عریان بر صحنه حاضر شود چرا که او بعد از «هجده سال» تربیت و استفاده از عضلات و اندامش قادر شده بود همة آنچه را که لازمة بیان دراماتیک و ادای تم نمایش بود باز بنمایاند بی‌آنکه کلامی گفته شود یا طراحی صحنة آن‌چنانی و لباس خاصی فضا را پردازش کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.