Skip to main content
فهرست مقالات

بازیگری، خلق یا تقلید؟: تحلیل و آفرینش خلاق نقش (قسمت پنجم)

نویسنده:

(3 صفحه - از 23 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : هنر، بازیگر، آفرینش، تقلید، آفرینش خلاق نقش، خلق، انسان، طبیعت، مخاطب، خلاقیت

خلاصه ماشینی: "تفاوت اصلی هنرمند و دانشمند در همین است که علم، پویا و ماندگار نیست و پس از گذشت زمان، ارزش اولیه خود را از دست خواهد داد و برعکس هنر، پویا و خلاق است و پس از گذشت زمان، ارزش خاصی پیدا خواهد کرد؛ اما چگونگی خلق یک اثر هنری خلاق، بستگی به شناخت و آگاهی و توانایی و خلاقیت هنرمند دارد و همچنین در مقوله شناخت هنری آنچه حائز اهمیت است، درک نحوه و چگونگی ارتباط هنرمند با مخاطب خود است؛ چرا که در نهایت این اثر برای مخاطب خلق می‌شود؛ بنابراین علاوه بر شناخت زمان و نیازهای مخاطبان، هنرمند باید به نحوة ارتباط خود با مخاطب نیز بیندیشد. آیا این هنرمندان، زبان و روش ویژه‌ای دارند؟ آیا این زبان و روش، خصوصیات منحصر به فرد و غیر قابل درک دارد؟ آیا بدون شناخت این زبان و روش، قادر به درک هنرمند و اثرش هستیم؟ هنرمند تا چه حد به تاریخ رشته هنری خود آگاهی و گستردگی ذهن دارد و با توجه به سنن و هنر گذشته، آیا هنر عرضه‌شده چیزی جدید است؟ آیا شیوه کار او فی‌المثل استفاده از تداعی آزاد است و یا بغرنج بودن اثر هنری او، مربوط به سانسور قسمتهای مختلف افکار؛ مثلا مذهبی و سیاسی و اخلاقی توسط ذهن خود اوست؟ آیا واژه‌ها از بار تفکر و تصویر عاطفه‌گر انباشته‌اند و تا چه حد هنرمند مایه کارش را از اجتماع، وام گرفته و بالاخره آیا از این طریق توانسته است رابطه بین خود و اجتماع را حفظ کند یا نه؟»2 حال بهتر است به این مسئله بپردازیم که آیا هنری را که از طبیعت برداشت می‌شود، می‌توان هنر خلاق نامید؟ اگر چنین نیست، الگوی یک هنرمند در خلق اثر، اگر طبیعت نباشد، پس چیست؟ اساسا همه هنرها در همه گونه‌های خود و در همه زمانها از طبیعت نشئت گرفته‌اند؛ اما این بدان معنا نیست که هنرمند، مقلد طبیعت است، بلکه او از طبیعت سرمشق گرفته و با ذهن خلاق خود اثری را می‌آفریند که نمونه آن در طبیعت یافت نمی‌شود و یک اثر منحصر به فرد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.