خلاصه ماشینی:
"بانوی تئاتر ایران مسعود نجفی اشاره: تحریریه صحنه خبردار شد که خانم مهین اسکویی مجددا به عرصة آموزش بازیگری بازگشتهاند بنابراین فرصت مغتنمی برای جوانان این دوره فراهم شده است تا از تجربه بیش از چهار دهه فعالیت صحنهای ایشان، بهرهمند گردند.
نمایشی که بانو روحبخش نیز در آن نقشی بر عهده داشت؛ از قضای روزگار در همان شب، مصطفی اسکویی ـ بیست و دو ساله ـ هم به تالار فرهنگ آمد و با وساطت مرحوم خطیبی و مرحوم اکبر مشکین، مهین را از پدرش خواستگاری کرد؛ پدر که با این ازدواج مخالف و قویا بر رأی خود پابرجا بود که: «من عروس به مطرب نمیدهم» اما سرانجام پدر در مقابل رفت و آمدهای مادر، و عمة مصطفی اسکویی، تسلیم شد.
اولین حضور او بهعنوان بازیگر به زمانی مربوط میشود که با مصطفی اسکویی و گروه تئاتر سیار هنرپیشگان ایران به شهرستانهای مختلف سفر کرد.
دومین اجرای گروه نیز ولپن اثر بن جانسون بود که در آن مهین اسکویی (سهیلا) نقش کلمبا را در مقابل کرونیو (مرحوم نوشین) ارائه داد.
نصرتالله کریمی که در آن دوران طراح گریم و بازیگر بود در این مورد میگوید: «مهین اسکویی در نخستین کارهایش، از خود استعداد زیادی برای بازیگری نشان میداد.
» سومین اجرای تئاتر آناهیتا، هیاهوی بسیار برای هیچ بود که با حضور دومین دوره هنرجویان روی صحنه رفت.
نوشت: «خانم اسکویی با ایفای نقش بلانش ـ که یکی از مشکلترین نقشهاست ـ قدرت هنری خود را نشان داد تا آنجا که عنوان پرقدرتترین زن تئاتر ایران را از سوی جراید دریافت کرد."