Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: جستاره پیرامون نمایشنامه خوانی

نویسنده:

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : نمایشنامه‌های ،نمایش‌نامه ،هنر ،نمایشنامه‌خوانی ،ادبی ،تماشاخانه‌های ،هنر نمایش ،خواندنی ،آماج ،ادبیات ،نمایش‌نامه خواندنی ،تماشاگانی ،نمایشنامه‌های خواندنی ،شعر ،رواج و گستردگی محفلهای نمایشنامه‌خوانی ،هنر نمایش بیرون از برادوی ،کلان ،تماشاخانه‌های محفلی ،ادبیات داستانی و ادبیات نمایشی ،شاعر ،بالیده گستردگی ،بنیاد ،پویش ،سخن ،نمایشنامه‌خوانی و نمایش‌نامه خواندنی ،بیرون از برادوی ،محفلی ،پدیدآوری ،گرایش ،گستردگی پدیدة نمایشی نمایشنامه‌خوانی

خلاصه ماشینی:

"نمایشنامه‌خواندنی، به پژوهش این پژوهشگر، گونه‌ای ادبی ـ نمایشی بوده و برخوردار از ارزشهای کلان ادبی است؛ این‌گونه از نمایشنامه هرچند دارای ارزشها و توانشهای نمایشی نیز بوده، لیکن به آماج خواندن و نه نمایش آن، تصنیف می‌شده است. شاعری که نمایشنامه خواندنی ـ و نه نمایشنامه صحنه‌ای ـ می‌سروده است، هرچند که از ساخت‌مایه‌های بیان تماشاگانی بهره می‌گرفته است، لیکن جنبه‌های ادبی، شگردهای سخنورانه و نیز کاربرد صنعتهای بیانی و بدیعی و عروضی ـ به‌ویژه بهره‌گیری از شیوه‌های هنر معانی ـ بیش از هنر نمایش و شگردها و شیوه‌های آن، برای شاعر، کلان و کانونی بوده‌اند. نمایشنامة خواندنی به سبب شناسگرها و ویژگیهای سخن ـ بنیادی و نمایشی به‌ویژه آنکه در پیمایش نخست به آماج خواندن سروده می‌شده‌اند، در بالیده گستردگی و رواج نمایشنامه‌خوانی سهم داشته‌اند. این تماشاخانه که در آغاز گنجایش کمی داشت در سال 1899 توسط شماری از ادیبان و هنرمندان ایرلندی پایه‌گذاری شد و آماج و آرمان کلان آن به نمایش درآوردن پدیده‌های فرهنگی ـ هنری حوزة جغرافیایی ـ فرهنگی ایرلند بوده است. در بیشتر تماشاخانه‌های محفلی، شماری از ادیبان، هنرشناسان و هنرمندان تماشاگانی که گرایشها و پسندهای هنری آنها به هم نزدیک بوده، نشستها و کانونهای نمایشنامه‌خوانی تشکیل می‌دادند و نمایشنامه‌نویسان وابستة آنها، نمایشنامه‌های نونوشتة خود را برای حاضران می‌خوانده‌اند. این چنداچون، این گمان را نیرو می‌دهد که برای بالیده گستردگی نمایشنامه‌خوانی در ایران و گستردگی، رواج و والایی آن، می‌توان به زمینه‌ها و بسترهای فرهنگی، ادبی، هنری و نمایشی نیز، خوش‌بینانه نگاه کرد و به اندازه توان و نیاز، از آنها بهره گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.