Skip to main content
فهرست مقالات

بیومکانیک: پیدایی بیومکانیک و شقوق آن (قسمت آخر)

نویسنده:

(3 صفحه - از 18 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : بیومکانیک ،بازیگر ،تئاتر ،گروتفسکی ،مه‌یر هولد ،کالوگرافی ،بازیگری بیومکانیک ،بدن ،بیومکانیک مه‌یر هولد ،حرکت ،تماشاگر ،حالت تئاتر بیومکانیک با تئاتر ،موسیقی ،طراحی ،بازیگران تئاتر گروتفسکی ،مه‌یر هولد و گروتفسکی ،کارگردانی ،ترکیب ،ترکیب و طراحی حرکت بازیگر ،بیومکانیک و شقوق ،کیفیت ،راوی ،روانی ،تاریخ ،کارگردانی مه‌یر هولد ،حذف ،خلق ،بازیگری محض بیومکانیک موسیقی ،روان‌شناسی ،تئاتر خیابانی

خلاصه ماشینی:

"با نگاهی کوتاه به تاریخ تولد مه‌یر هولد (1874) تا 1968، که دیگر دنیا با ا‌برعاملی به نام «بازیگر» از دیدگاه گروتفسکی آشنا شده بود، به آن خواهیم رسید که «بیومکانیک یا چیرگی عامل حرکت بدنی منظم و رهاشده بازیگران بر صحنه» در جریان تاریخی پرالتهاب دو جنگ جهانی بزرگ و چالشهای عظیم سیاسی و پیدایی طبیعی مکاتب و سبکهای سطح‌گریز و هنرها «کانسپچوآل» یا مفهومی است. آشکار است که هر چیز بر صحنه نمونه‌ای تیپیک (الگویی) در صحنه محسوب می‌شود؛ اما «گونه‌گرایی» کالوگرافی و در نهایت بیومکانیک با گونه‌گرایی، منجر به خلق یک «ابرگونه» یا «موضوع ریختارمند» و «خلق‌شده» می‌شود که «گروتفسکی» از این روند به «کنش خلاق» تعبیر می‌کند. بر اساس کالوگرافی: کنش خلاق بر دو اصل استوار است: 1ـ نظم 2ـ هماهنگی گروتفسکی مصر‌انه می‌خواهد که بازیگر به کارش و به فرایند خلق شخصیت بر صحنه تلاشی با «روحیه آگاه» داشته باشد. چرا که بیومکانیک لهستانی گروتفسکی تا حذف «تن‌پوش» بازیگران نیز پیش می‌رود؛ البته این ویژگی می‌تواند ریشه در «ابرکیفیتی» باشد به نام «فقر مالی» که همواره دامن‌گیر این کشور بوده و هست؛ اما خواست «گروتفسکی» بر پالودگی لباس از صحنه به نحوی خواست «ریچارد چیشلاک» بازیگر بزرگ گروه نیز به حساب می‌آید. گروتفسکی معتقد بود که صحنه باید به مانند کیفیت اصلی بروز اندام‌واره بازیگر طراحی و چیده شود؛ نمونه این تفکر در اجرای «همیشه شاهزاده» دیده می‌شود که تماشاچیان از بالا به اندام بازیگران همچون یک سالن تشریح جسد می‌نگرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.