Skip to main content
فهرست مقالات

چرا با اسب به مسکو نمی روید؟: نقد یک نقد بر اجرای نمایش «سه خواهر»

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

خلاصه ماشینی:

"تقسیم‌بندی این گونه نقد به دو بخش خلاصه متن نمایشنامه و شکل اجرا منبعث از این پیش‌انگاره است که گویی تنها و فقط شکل اجرایی واحد از متن نمایشنامه و آن هم لزوما منطبق بر تصوری ادبی که منتقد از متن ارائه می‌دهد وجود دارد و چون هر اجرای دیگری متعارض با پیش‌انگاره‌های صلب منتقد از اجرای کلاسیک متن است پس لزوما در بخش دوم نقد خود و بدون توجه به قراردادهای اجرایی به سرکوب و تمسخر اجرا می‌پردازد. حالا هر چند که نقد یک نیاز است و یک پاسخ و پاسخ نمی‌طلبد اما بی‌اطلاعی و کم‌دانشی خطری است که همچون «وبا»یی حرفه‌ای دامن دانشجویان این شخص نقاد را نیز خواهد گرفت؛ پس چند مسئله را برای ایشان و سپس برای کانون ملی منتقدان و همچنین خبرگزاری مهر و روزنامه مردم‌سالاری شماره می‌کنم تا در ادامه رسالت سنگین خود با چشمانی بازتر از حریم حرفه‌ای خود دفاع کنند و حرمت‌ حرفه‌ای نانی را که به دست می‌آورند نشاید که روزی و با اشتباهی بی‌غرض همچون این نقد با رنگ قلم به مزدی ملوث نموده چرا که آن هتاکیها فقط ثمره کامل ندیدن یک مراسم نمایشی و باز گذاشتن چشم بر نکاتی است که نفهمیده‌اند. وقتی صحبت از فرامدرنیسم‌ـ‌ که معنی‌اش را نمی‌دانندـ می‌شود آیا فرامدرنیسم برای صحنه دکتر چبوتیکین که بر پله‌ها می‌نشیند و شعر می‌خواند نیز صدق می‌کند؟ دیوید دیچز نقد را یک نظام اورگانیک دانست، پس آنچه ابتر است آن نوشته است چرا که اورگانیک نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.