خلاصه ماشینی:
"اکبر رادی در نمایشنامه «ملودی شهر بارانی» زیر تابلوی مرگ بزرگ خاندان «آهنگ» تقابل نسلها و طبقات سرزمینی را بیان میکند که در 150 سال اخیر، بیشترین فراز و نشیب سیاسی و اجتماعی را به خود دیده است.
اگر بهمن آهنگ که شیفته نازیسم و هیتلر است و حتی بعد از شکست هیتلر، هنوز این وفاداری زایل نشده است، دست به خودکشی میزند و یا به سمت اعتیاد کشیده میشود ـ نه به خاطر درگیریهای سیاسی و شکستهای اجتماعی ـ بلکه وقتی از گیلان جواب رد میشنود نابود میشود و یا بهتر است بگوییم نابودی را انتخاب میکند.
در واقع تمام انرژی کارگردان به سمت جدلهای سیاسی و اجتماعی نمایشنامه مصروف شده و از عنصر اصلی نمایشنامه باز مانده است چه حتی عنوان نمایشنامه نیز شاعرانه و عاشقانه است: «ملودی شهر بارانی» گویا دغدغه کارگردان، طرح عدالت سوئیسی در گیلانزمین آن هم در دوران حکومت رضاخان است."