Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: جستاری پیرامون هنر پانتومیم؛ هنری در فراسوی کلام / قسمت اول

نویسنده:

(3 صفحه - از 4 تا 6)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر پانتومیم، هنر پانتومیم مارسل مارس، مجموعة آثار نمایشی مارسل مارس، نمایش، تئاتر، هملت، مارس، قرن بیستم، زبان

خلاصه ماشینی:

"جستاری پیرامون هنر پانتومیم؛هنری در فراسوی کلام محسن حسینی اشاره: هربرت اییرینگ (Herbert Ihering) منتقد و دراماتورگ برجسته آلمان، در دوران جمهوری وایمار و به‌ویژه بعد از جنگ جهانی دوم که تقریبا 60 سال به طور مستمر در عرصة نقدنویسی و دراماتورگی نوین صحنه آلمان حضور داشت، می‌بایستی زمانی در ارتباط با مجموعة آثار نمایشی مارسل مارسو (Marcel Marceau) پدر هنر پانتومیم مدرن در قرن بیستم نوشته باشد: « زبان پانتومیم را اگر بخواهیم با یکی از زبانهای جهان مقایسه کنیم، در واقع فقط می‌توانیم با زبان اسپرانتو قیاس کنیم. در این نوشتار کوتاه از اندیشه‌های سترگ فیلسوف و متفکر عصر روشنگرای فرانسه دنیس دیدرو و یا شاعر الیزابتی ویلیام شکسپیر بهره خواهیم جست و با پرش تاریخی به قرن بیستم به اندیشه‌های عملی‌تر و مبتنی بر نظریات پیشینیان به هنر پانتومیم مارسل مارسو نگاهی خواهیم انداخت که بدون شک هنر پانتومیم نیمة دوم قرن بیستم را با مجموعة آثار نمایشی در 6 دهة گذشته دچار تغییرات و تحولات سترونی قرار داده است. » و اصولا آثار ویلیام شکسپیر دایرةالمعارف هنرهای نمایشی از جوانب مختلف است و بهترین مثالی که می‌توانیم در این جهت ارائه بدهیم، تمرینات تئاتر «تله‌موش» به نویسندگی و کارگردانی هملت جوان با بازیگران بسیار در نمایشنامة هملت است و در صحنة اجرای نمایش در برابر کلادیوس و گرترود، گفت‌وگوی موجز و زیبای هملت و افلیا هم بسیار قابل توجه است که شکسپیر بیش از حد تأکید روی بدن بازیگر دارد و تلفیق هر دو زبان بیانی و بدنی (به گونه‌ای مینی‌مال) را در نمایشنامه‌های خود به کار برده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.