Skip to main content
فهرست مقالات

تکرار در تئاتر بی معناست (قسمت آخر)

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(2 صفحه - از 38 تا 39)

خلاصه ماشینی:

"فرض کنید کارگردانی نمایش «پرومتوئوس» را مبنای کار قرار می‌دهد و بر اساس ل‍کچر پرفورمنس قطعاتی از این نمایش را انتخاب، و از فنون مختلف استفاده می‌‌کند و لابه‌لای این قصه‌هایی که دارد، خودش میکروفونی را می‌گذارد و با مخاطب شروع به حرف زدن می‌کند که انواع مختلفی دارد، اینکه من الان توضیح دادم لکچر پرفورمنس است؟ می‌تواند باشد منتها Performanc Art که من برای شما گفتم، کلاسیک آن است و امروز هم عده‌ای روشن‌فکر خاص از آن حمایت می‌کنند و به هیچ وجه حاضر به دخیل کردن عوامل دیگری در آن نیستند و با این چیزهایی که شما گفتید معتقدند که آلوده و خراب می‌شود و از بین می‌رود. در واقع از آنجا happening به وجود می‌آید و دنباله happening،performance Art می‌شود؛ یعنی تئاتر همان عوامل را می‌گیرد و آنها را قدری تراش و شکل و شمایلی به آن می‌دهد ولی از آن عناصر اصلی برای Performance Art‌ استفاده می‌کنند. بنابراین اصل آن‌ بهتر است بگویم خاستگاه آن، تا آنجایی که من می‌دانم، گمان نمی‌کنم در اروپا باشد چون من چیزی در مورد آن نخواندم، همه‌اش از آمریکا برخاسته و به اروپا هم نفوذ کرده است و اگر نطفه‌های اولیه‌ای در اروپا بوده است به آمریکا می‌آید و آمریکایی و تبدیل به چیز دیگری می‌شود تا به خورد جهانیان داده شود، خاصیت آنها این است که منابع را از جای دیگر می‌گیرند بعد آمریکایی‌اش می‌کنند و در نهایت همان را به عنوان چیز دیگری تحویل دنیا می‌دهند ولی ذهنیت و نیز ابداع و رهایی در آن به کار می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.