Skip to main content
فهرست مقالات

درباره نقد (قسمت اول)

مترجم:

نویسنده:

(3 صفحه - از 14 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : نقد ،ناقد ،هنر ،زیبایی ،ادبی ،شعر ،ذوق ،عرب ،افلاطون ،در‌باره نقد ،آوا ،نظریه یونانی دربارة زیبایی ،ادبیات ،عقل ،صاحب کتاب نقد شعر ،زبان ،ارسطو ،ادراک ،یونانیان ،نظریه ،تاریخ ،واژه ،مکتب ،شخصیت ناقد ،رمزی ،طبیعت ،ناقدان بزرگ ،ابن حزم صاحب کتاب ،انسان ،عنصر

خلاصه ماشینی:

"و «ابن طباطبا» در کتاب «شعر» خود بر طبق نظریه غزالی زشتی و زیبایی شعر را توصیف می‌کند، ولی فقط به ‌آن بسنده نکرده بلکه در ارزشیابی زیبایی از حواس پنجگانه فراتر رفته و دربارة قلب و بصیرت چنین می‌گوید: «ادراک قلب شدیدتر از بینش چشم است» و اضافه می‌کند ادراک قلب بر امور شریفه الهی است و زیبایی را مانند افلوطین، و افلاطون م‍ث‍ل اعلی نامید. دیگر اینکه قدامه بن جعفر صاحب کتاب نقد شعر و نثر ظرفیت را قانون نقد زیباشناختی و ادبی می‌داند، و ابن اثیر صاحب کتاب «المثل السائر» زیباشناسی ادبی را برگرفته از واژه و ترکیب آن در جمله و از آمیزش آنها چیزی دیگر متولد می‌شود می‌داند، در حالی که ابوهلال عسکری مبدأ را تقابل ادبیات و زیبایی به شکلی عام می‌داند و ابن خلدون در کتاب «مقدمه» نیز همین حرف را می‌زند. این فن نیز مانند فنون دیگر تحت تأثیر تکامل تمدن از صنعت گرفته، تا وراثت (ژنتیک)، تکنولوژی، استعمار، قناعت، محرومیت و ابعاد دیگر بینشها در جریان عصر نهضت اروپا تا امروز قرار گرفت، با توجه به اختلاف نظر این سه نفر یعنی تین، برونیتیر Brunetiere و سنت‌بو، که با نظریات داروین در اصل انواع و نظریات فروید و آدلر، ووژل در روانشناسی و تقسیم جنسیت و پافشاری بر توارث اجتماعی و ویژگیهای هر ملت، تا نظریه تأثرگرایی جول لمتر و والری دربارة فلسفه رمزی صدا، تعبیری است از ناخودآگاهی که آن را آوای افسون غیبی درون می‌نامند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.