خلاصه ماشینی:
"باید اذعان داشت که تماشاگر شخص یا اشخاصی است که در تئاتر نه تنها موجودیت فیزیکی آنها حائز اهمیت است بلکه حضور معنوی آنها را نیز میتوان بررسی کرد؛ چرا که او با حواس خود موقعیت را دریافت میکند و با ذهن خود درک، سپس تجزیه و تحلیل میکند و اگر گروه اجرایی نتواند شرایطی را به وجود آورد تا او با تمرکز روش اجرایی را دنبال کند و تأثیر بپذیرد، او به عنوان یکی از عناصر مهم اجرایی حذف شده و تعادل مجموعه به هم میریزد بنابراین برای حفظ تعادل این همستاد باید تماشاگر را به عنوان یک عنصر تأثیرپذیر و پاسخدهنده به محرک (اجرا)، و نیز عواملی را که میتواند مؤثر در ایجاد این هماهنگی باشد مورد بررسی قرار داد.
و از راه درک معانی کلام، مفاهیم انتقال پیدا میکند، اما در این ارتباط، کلام به تنهایی عمل نمیکند و در بیشتر موارد ما با استفاده از حالات دست و صورت و یا نگاه کردن به این ارتباط قوت بیشتری میبخشیم به همین دلیل است که اگر با شخصی سخن میگوییم اگر چهرة او را ببینیم و انعکاس تأثیرات کلام خود را ببینیم، صحبت کردن برای ما آسانتر میشود و بر عکس ندیدن چهرة مخاطب، باعث از بین رفتن تمرکز گوینده میشود.
«هنرهای بصری» یکی از مهمترین زبانهای بیکلام است، که توسط آن گستردهترین مفاهیم، به جوامع مختلف انتقال پیدا میکند، که در واقع این همه از طریق عناصر دنیای دید و نیروهای دنیای دید و تأثیرات آنها بر مخاطب صورت میگیرد و کار ویژة یک هنرمند هنرهای بصری این است که با بهرهگیری از مواد و مصالح و ابزار کار، اثر خود را به گونهای ارائه دهد که در عین زیبایی مفاهیم ذهنی و عواطف و احساسات خاص مورد نظر را نیز انتقال دهد."