Skip to main content
فهرست مقالات

تماشاگر فراموش شده: نگاهی به نمایش «دور دست»

نویسنده:

(2 صفحه - از 51 تا 52)

خلاصه ماشینی:

"در پایان اپیزود دوم همین شناسه است که بار دیگر بر گم شدن قهرمان در مسیری گریزناپذیر و نامعلوم تأکید می‌کند؛ ـ پسر جوان: تو با من هستی؟ ـ دختر جوان: من تو ده سالگی، عضو یه جنبش بودم که می‌خواست دنیا رو عوض کنه! میزانسن و حرکت در اپیزود اول بدون در نظر گرفتن کمترین کارکرد نمایش و بدون هیچ تنوع و تحرکی به صورت خطی و یک‌طرفه از چپ‌ـ عقب صحنه به راست ـ جلو محدود می‌سازد و وقتی که با بازی یکنواخت و بی‌حس بازیگر زن نمایش همراه می‌‌شود به گونه‌ای است که تماشاگر را به سمت فاصله گرفتن از موقعیت گرایش می‌دهد. ضمن اینکه در خوشبینانه‌ترین شکل ممکن، اگر هم بخواهیم نوعی فاصله‌گذاری را در اجرا، برای جدا کردن تماشاگر از جو‌ داستانی و وادار کردنش به اندیشیدن، درباره آنچه به عنوان اتفاق و روایت آن توسط بازیگران عرضه می‌شود، متصور شویم مسلما نخواهیم توانست تناسب و هماهنگی میان سبک اجرا و ساختار روایت نمایش را با آنچه ارائه می‌شود بیابیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.