خلاصه ماشینی:
"ارسلان که گذشتهاش سراسر هیاهو، نزاع و بیعدالتی بوده است و خود تنها قربانی چنین فضایی شده است اکنون میخواهد تنها زندگی کند و از آدمهایی که او را به لحاظ روحی آزار میدهند بگریزد.
نمایش میخواهد این مفهوم را القاء کند که زلزله در روابط و مناسبات انسانی بسیار وحشتناکتر و فجیعتر است؛ و زمانیکه وقت آن فرا رسد هیچ کس و هیچ چیز در امان نیست و شاید ادامه وضعیت نابسامان کنونی سبب شود که تنها راه ممکن اصلاح و برقراری عدالت و صلح، سختترین و در عین حال بدترین گزینة آن ـ یعنی زلزله ـ باشد.
تواناییها و همت والای برهانی مرند در نویسندگی و کارگردانی تئاتر، ما را امیدوار کرده است که سالهای سال در عرصه هنر تئاتر فعالیت کند و این استمرار در کار، سبب میشود که فرصتهای بسیاری برای نوشتن و اجرای کارهایش بیابد.
به عبارت بهتر استفاده از صدا (دیالوگ، افکت، صدای ضبط و موسیقی) در این نمایش بسیار هوشمندانه به کار رفته است و برهانی مرند برخلاف برخی از کارهای گذشته دورش در این نمایش از عنصر صدا به خوبی استفاده کرده است و اگر قدری از صداها و دیالوگها میکاست نمایش از ریتم بهتر و مؤثرتری نیز برخوردار میشد.
البته همچنان که گفته شد قدری از این ضعف به شخصیتپردازی این نقش باز میگردد، اما انکارشدنی نیست که در کارگردانی و هدایت این بازیگر نیز ضعفهایی دیده میشود؛ به عنوان نمونه، پاساژهایی که در بازی برقنورد دیده میشود و از حالتی به حالت دیگر فرو میلغزد به آرامی و روانی صورت نگرفته است و ..."