Skip to main content
فهرست مقالات

بیداری در نورمبرگ ... و یک گام دیگر در بیداری: نگاهی بر نمایش بیداری در نورمبرگ

نویسنده:

(3 صفحه - از 66 تا 68)

خلاصه ماشینی:

"شروع داستان از انتهای آن و بازخوانی خاطره مایکل از اینکه چرا آنجل را کشته است خود یک تعلیق اساسی وگره ابتدایی داستان را تشکیل می‌دهد و بعد گره‌گشاییها صورت می‌پذیرد و ما لحظه به لحظه بیشتر به محتوای نمایش که نفی سیاست جاه‌طلبی صهیونیسم است پی می‌بریم، هر چند این محتوا لحظه به لحظه شفاف‌تر می‌شود. مطالعات تاریخی صهیونیسم: در این بخش توجه ما به نتیجه‌گیری کار است و رسیدن به این نکته که آیا این نتیجه برای نویسنده حاصل شده است که ما را هم به این نتیجه برساند که از لحاظ ساختاری صهیونیسم تأثیرگذار بر تمامی سیاستهای شیطانی و استعماری دوران پس از جنگ جهانی دوم بوده است یا نه آمریکا هم در این تصمیم‌گیریها ارادة خود را اعمال می‌نموده و آیا طبق آنچه ما در نمایش می‌بینیم نویسنده بر این اعتقاد بوده است که آمریکا و اسرائیل هر دو این کار را انجام می‌دهند و چگونه به این نتیجه رسیده است. فریبا خادمی به راحتی در این نقش جا می‌افتد و خود را نشان می‌دهد جایی که لازم است از صورت خویش بهره جوید، این کار را می‌کند و جایی که لازم است حرکات فیزیکی داشته باشد، دارد و به خوبی شاکله شخصیت بازی را به ما معرفی می‌کند و با لحن تأثیرگذارش نیز از کلام روان و سلیس در اثبات شخصیت آنجل سود می‌برد. شاید ضعف عمده‌ای که نتوان برای طراحی صحنه ذکر کرد ولی فکر می‌کنم اگر دایره‌ای این صحنه را در میان خود می‌گرفت بازیگران می‌توانستند با چرخیدن بر روی آن دایره هم این نکته را روشن کنند که در دایره هستی قرار دارند و هم عبور از آن می‌توانست گزاره‌ای مناسب در جهت القای این مسئله باشد که ما در دایره امکان، چه عمل و عکس‌‌العملهایی را می‌توانیم انجام دهیم و برعکس نمی‌توانیم!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.