Skip to main content
فهرست مقالات

تئاتر و تفسیر (4): (قسمت آخر)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ،تماشاگر ،بازیگر ،تفسیر ،فهم ،نشانه ،کارگردان ،شخصیت ،هرمنوتیک ،متن ،اجرا ،نمایش ،بازیگر تفسیرپذیر عنصر تئاتر ،تئاتر و تفسیر ،هایدگر ،حرکت ،ابژه ،ذهنیت ،کلام ،دلالت ،جهان ،عنصر ،حرکتی ،مدلول ،صحنه نیازمند تفسیر جهان تماشاگر ،تفسیر متن ،اساس تعریف هایدگر از فهم ،تفسیر ( ،عنصر تئاتر ،تفسیرپذیر

خلاصه ماشینی:

"بازیگر برای خلق شخصیت بر روی صحنه نیازمند تفسیر و فهم متن و شخصیت است و در این امر، علاوه بر ذهنیت خود متأثر از سه عامل دیگر است که در مراحل مختلف صورت می‌گیرد: متن، کارگردان و بازیگران دیگر. بدن و بیان، به منزله عناصری تفسیری تئاتر یک هنر دیداری شنیداری است و بازیگر به عنوان مهم‌ترین ر‌کن اجرا، نه تنها خود به عنوان یک نشانه کل بر روی صحنه ظاهر می‌شود بلکه هر گونه رفتار، کردار یا گفتاری که از او سر می‌زند نیز دلالتگر معنایی خاص خواهد بود. مدلول است به این مفهوم که معنایی است برای دال‌ خود که همان اجرای تئاتر باشد و دال‌ است به این مفهوم که به عنوان یک واحد دلالتگر و یک نشانه بر معنایی غیر از آنچه هست نیز دلالت می‌کند. بازیگر در طول اجرا پیوسته در حال نشانه‌سازی است و در روش این نشانه‌سازی، انواع و اقسام نشانه اعم از زبانی و حرکتی و نشانه‌های سه‌گانه پیرسی یعنی شمایلی، نمایه‌ای و نمادین را برای تفهیم خود به تماشاگر به کار می‌گیرد، و به این صورت خود را به هرمنوتیکی‌ترین عنصر تئاتر تبدیل می‌کند. دو خط موازی به نشانه جاده، تک شاخه‌ای خشک به عنوان درختی که خود نشانه تنهایی نوع انسان است، شال قرمز در تعزیه که نشانة شخصیت اشقیاست و حتی در نمایشهای رئالیستی، شکسته شدن یک لیوان بر روی صحنه به نشانة مرگ یک شخص، همگی از نشانه‌های نمادین هستند که در آنها رابطة دال‌ و مدلول بر اساس قراردادهای موجود در افکار و اذهان عمومی شکل می‌گیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.