Skip to main content
فهرست مقالات

تراژدی و کمدی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تراژدی ،کمدی ،نمایش ،تراژدی و کمدی ،قهرمان ،شخصیت ،ارسطو ،قهرمان تراژدی ،سقوط ،زن ،ملودرام ،تراژیک ،داستان ،انسان ،میان تراژدی و کمدی ،آدمهای ،طرح ،احساس ،سقوط قهرمان تراژدی ،خوب ،طرح داستان ،میان کمدی و تراژدی ،پایان نمایشهای کمدی ،قهرمان زن داستان ،طرح داستان تراژدی ،اصلی ،حال قهرمان تراژدی ،شخصیت تراژدی ،طرح خوب تراژیک ،پایان تراژدی محسوب

خلاصه ماشینی:

"مهم‌ترین سؤالهایی که در مورد یک نمایش می‌شوند اینها نیستند که: «این یک تراژدی است؟» یا «این یک کمدی است؟» اما ممکن است این سؤال مطرح شود که: «آیا این نمایش در فراهم آوردن یک تجربه مهم و لذت‌بخش برای مخاطب موفق بوده است؟» سوم، اینکه کیفیت تجربه‌ای که توسط یک نمایشنامه در اختیار قرار می‌گیرد، ممکن است تا اندازه‌ای به ادراکها در ارتباط با گونه‌های ادبی وابسته باشد، بنا بر این آشنایی با مفاهیم سن‍تی برای درک و لذت بردن از نمایشنامه لازم است. چهارم، اینکه چه ما کمدی و تراژدی را به عنوان دو قطب کامل هنر نمایش در نظر بگیریم و چه نگیریم، مسل‍م است که تراژدی و کمدی حتی اگر جهان‌شمول نباشند، دست کم دو ستون اصلی هنر درام هستند و نقاط بسیار خوبی برای شروع بحث ما محسوب می‌شوند. 6. با وجود اینکه تراژدی احساساتی مثل دلسوزی یا ترس را در ما برمی‌انگیزد، اما بهتر است که به جای این احساس از اصطلاح همدردی و ش‍کوه استفاده کنیم. اگرچه ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که منظور ارسطو از کارتاسیس چه بوده است، با وجود این در این مورد می‌توانیم نوعی تخلیه احساسی در پایان نمایشنامه را در نظر داشته باشیم که احساس مشترک همه کسانی است که یک تراژدی بزرگ را دیده‌اند. در نهایت می‌توان گفت که بر خلاف تراژدی، در پی‌رنگ کمدی تلاش زیادی برای نمایش وحدت ارگانیک و رعایت تأثیرات متوالی طرح ـ‌ آن گونه که ارسطو در تراژدی به آن اشاره دارد ـ صورت نمی‌پذیرد و در واقع ممکن است ویژگی پذیرفتنی بودن هم در طرح کمدی وجود نداشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.