Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو باساموئل بکت

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : اغتشاش، هنر، فرم، انتظار گودو، نمایش‌نامه، زندگی، مرگ، بی‌نظمی، نمایشنامه‌های بکت، گفت‌وگو

خلاصه ماشینی:

"آیا نوشته‌های او هیچ ارتباطی با بحرانهای اجتماعی که با آن روبه‌رو هستیم ندارد، یا اینکه بر عکس نوشته‌هایش کاملا مربوط به این بحرانهاست، زیرا به ما چیزی می‌آموزد که برای شناخت خودمان می‌توانیم از آن استفاده کنیم. ـ چیزی که من می‌گویم به این معنا نیست که هیچ فرمی وجود نخواهد داشت، این حرف به این معناست که فرمهای جدیدی در هنر به وجود خواهد آمد و این فرم جدید خود نمونه‌ای است که بی‌نظمی را تصدیق و تلاش می‌کند که بی‌نظمی را چیز متفاوتی نشان دهد. اینها چیزی نیست که نگاه کردن به آنها باعث آشفتگی شما بشود، حتی ممکن است وقتی در تاکسی نشسته‌اید دیدن این اعلامیه برایتان مضحک باشد. اغتشاشی که در نمایشنامه آینه‌‌وار بازتاب داده می‌شود ممکن است قبل از آمریکا به اروپا آمده باشد، ولی این اغتشاشی است که بیشتر جوامع توسعه‌یافته وقتی که موفقیتهایشان در فن‌آوری و سیستمهای اقتصادی آنها را به سوی پایان عملی فرهنگ گذشته سوق می‌دهد با آن روبه‌رو خواهند شد. دیوارهایی که پیرامون کاراکترهای نمایشنامه‌های بکت وجود دارد دیوارهایی نیستند که طبیعت و تاریخ آنها را بی‌توجه به خواست و ارادة بشر ساخته باشد، بلکه این دیوارها در واقع از طرز تلقی شخص نسبت به موقعیت خود به وجود آمده‌اند. به همین دلیل است که بکت می‌تواند بگوید وارد کردن اغتشاش به عرصه هنر، خود می‌تواند باعث به وجود آمدن موقعیتی برای تجدید و نوسازی شود. بکت چیز رهایی‌بخش‌تری پیشنهاد می‌کند؛ زندگی را باید تجربه کرد، باید درباره آن حرف زد و اینکه راه زندگی ما نمی‌تواند کاملا‌ تیره‌وتار باشد، اما زندگی برای کسی که با اغتشاش مواجه می‌شود به مثابه یک پاسخ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.