Skip to main content
فهرست مقالات

تادئوش کانتور: تئاتر شناسی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : کانتور ،تئاتر ،هنر ،تادئوش کانتور ،آرتو ،یهودی ،گروتفسکی ،فرم ،کنش ،بازیگر ،نمایش ،آیینی ،ماهیت ،تادیوش کانتور ،سفر ،زندگی ،واقعیت ،تئاتری ،کاتولیک ،گرایشهای ،مواجهه ،حقیقت ،کار ،آثار کانتور ،نظریه ،کانتور تحت عنوان کاتولیک ،انسان ،متن ،مفهوم ،کانتور و یرژی گروتفسکی

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که برای کانتور کاهش فزایندة فرم در ماهیت به معنای افزایش غنای پتانسیل ذاتی موجود در آن است، ماهیت بکر و بدوی باید به عنوان «بی‌وجودی» تعریف شود که زیرمجموعة «حقیقت بعد زیرین» قرار می‌گیرد و دارای پتانسیلی است که می‌تواند به هر وجهی، مثلا یک اثر هنری تبدیل شود. اگرچه به دست آوردن چنین آزادی عملا در زندگی غیرممکن است، بنا به نظر کانتور، در هنر به عنوان یک پروسه، در وضعی که تمامی المانهای مادی به طور کامل بی‌فایده و بی‌ثمر جلوه کند و بنابراین از هر نوع نشانة غایت‌شناسانه عاری گردد، ممکن می‌شود. بدیهی است دوگانگی بین امر مقدس و امر کفرآمیز راه خود را در قلب کنشهای تئاتری یافته است، در این میان کانتور از تئاتر نوعی کفرگویی انتقادی را طلب می‌کند که «محدودیتهای نفوذ‌ناپذیر بین هنر و زندگی» را از میان بردارد. به جای ایفای نقش یک جایگاه مقدس که از زندگی جدا شده و به تجربیات زیبایی‌شناسانه اهدا گردیده است، تئاتر (و به طور کلی هنر) باید در برابر این «میثاق مقدس» که واقعیت را نه به عنوان فاکتوری از هنر بلکه تنها به عنوان داستان یا نمایش می‌پذیرد، سر بلند کند. از آنجا که نیاز به دستیابی به بی‌واسطگی قطعا موضوعی مهم و تکرارشونده در کار کانتور است، عجیب نیست که این مقوله بر تعریف او از «اولین بازیگر» که توسط انجمنهای آیینی در هم شکسته شد و با عرضه خود و (نه نمایش کس دیگر) بر صحنه ضربه‌ای ماوراءالطبیعی وارد آورد و البته بی‌واسطه با حقیقت محض روبه‌رو شد، تسلط می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.