Skip to main content
فهرست مقالات

نقد کتاب: نئاندرتالی که علیه دنیای معاصرش طغیان می کند: نقد نمایشنامه «گوریل پشمالو»

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"در این موقعیت پایانی، همه دوستان او واقعا میمون هستند و اینجا اندیشه نهایی یوجین ‌اونیل آشکار می‌شود: در جامعه طبقاتی آمریکا که همه چیز بر پایه زور و سرمایه است جایی حتی برای چنین انسانی وجود ندارد و او جایش فقط در باغ‌وحش و میان میمونهاست. اونیل با توسل به فیگوراتیو (Figurative) و اشاره به شیوه نشستن و فکر کردن او قصد بیرونی و عینی کردن موقعیت ذهنی او را دارد و می‌خواهد چنین تصور کنیم که در تمام پروسة نمایشنامه، او دائم بین گوریل و انسان (مجسمه تفکر رودن) به حالت تعلیق می‌ماند و ما به عنوان مخاطب این اثر باید منتظر باشیم که کدام یک از این دو موجود سرانجام بر دیگری غلبه خواهد کرد. او با چنین برداشت متفاوت و بدیعی از انسان، نمی‌خواهد فضایی وحشتناک و گوتیک (Gothic) بیافریند، زیرا قرار گرفتن این انسان در زمینة مدرنیسم قرن بیستم نه فقط وحشتناک نیست، بلکه همان گونه که در نمایشنامه انعکاس‌ یافته است، وجوهی کمیک هم دارد: گوریل پشمالو (ینک) راه بازگشتی ندارد و تناقض و تعارض او با زمان و مکان و دورانی که در آن قرار می‌گیرد وجه کمیک و تراژدیک نمایشنامه را به صورت یک فرآیند واحد، شکل می‌دهد. » (صفحه 33) ینک سوسیالیست نیست و نمی‌تواند باشد، اما اونیل او را بهانه‌ای برای پرداختن به وضعیت طبقاتی جامعه آمریکا قرار می‌دهد و در این رابطه به نادیده گرفته شدن او و نیز عملکرد پلیس به عنوان نیروی مدافع طبقه حاکم، اشاره می‌کند و به زبان تئاتر نشان می‌دهد که همه ارکان نظام حاکم بر اساس میل و خواسته سرمایه‌داران شکل گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.