خلاصه ماشینی:
"خطی که بر خط افقی عمود شده باشد بیانکنندة تعادل بین دو عنصر متضاد است، یک خط افق، که نشانگر آرامش، گستردگی و خوابیدگی است و دیگری خط عمود، که بیانکنندة ایستایی و مظهر فشار و قوة جاذبه زمین میباشد، ترکیب این دو خط با هم، از لحاظ بصری، استحکام ویژهای را القاء میکند که نشانی نمادین از تجربه تعادل و ایستادن انسان بر زمین است.
» 4 چگونی احوال هنرمند در زمان خلق یک اثر طراحی، تأثیر فراوانی در نحوة بیان خطها دارد و بیتردید طرحی که هنرمند در حالت خشم و عصبانیت آفریده، بسیار متفاوت است با طرحی که در حالت آرامش و نشاط خلق کرده است و بدین جهت معانی و مفاهیم خطها، در مبحث طراحی به شکلهای مختلف ظاهر میشود که در اینجا اختصارا به دو نوع کیفیت بصری خط در طراحی اشاره میشود: خط با حالت «اکسپرسیو»5 «اصولا بیان حالت یا اکسپرشن6 به معنی تظاهرات بیرونی شخصیت و رفتارهای فردی انسان است، به طوری که دستنوشتة هر کس میتواند گویای شخصیت و طرز تفکر و اندیشه او باشد.
بیان حالت آرامش، سعادت و بزرگمنشی از لابهلای خطهای آرام و پرصلابت «انگر» به خوبی نمایان است، در مقایسه با طراحی رنوار، تضاد شدیدی در بیان احساس و نحوة کاربرد خطها وجود دارد و همین طور در طراحی محمد یوسف، نقاش مینیاتور ایرانی قرن دهم هجری، خطوط با حرکتهایی نرم و آرام در خدمت بیان ذهنیات هنرمند در آمده است و از طبیعتگرایی محض دور شده و دنیایی کاملا تخیلی و آرمانی را ارائه میدهد، پس با طراحیهای رنوارو انگر، کاملا متضاد و دارای کیفیتی متفاوت است."