Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: ایبسن و نیمه پنهانش: گزارشی از کنفرانس دانشگاه تورین ایتالیا (قسمت اول)

گزارشگر:

(4 صفحه - از 52 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : ایبسن، کنفرانس دانشگاه تورین ایتالیا، ایتالیا، تورین، زنان، کنفرانس کار اجرای آثار ایبسن، آثار ایبسن، دانشگاهها کنفرانسی بین‌المللی دربارة ایبسن، روشنگری، سفر، کارگردان، بررسی زنان آثار ایبسن، آدمها، شهر، اروپا، استاد معمار، گزارشی از کنفرانس دانشگاه، طبیعت، آثار ایبسن سخن، زندگی، حضور آثار ایبسن، سخن، ادبیات دراماتیک اسکاندیناوی دانشگاه تورین، زنان و مردان آثار ایبسن، جان گابریل بورکمان، آثار دورة رئالیستی ایبسن، کار، آثار ایبسن در هیئت ادبیات، کارهای ایبسن، کارگردان ایتالیایی هم حضور

خلاصه ماشینی: "چرا این ناپدری هم کتاب در اختیار او می‌گذارد و هم با او روابط جنسی برقرار می‌کند؟ چرا نورا حتی یک بار هم از مادرش نامی نمی‌برد؟ چرا در بانوی دریایی، الیدا عاقبت با آن مردی که مدام چشم‌انتظارش است و فکر می‌کند از دریاهای آزاد می‌آید، نمی‌رود؟ آیا صحنة دیدار در عالم واقع رخ می‌دهد یا این زن در آرزوی بر زبان آوردن سخن دلش به همسرش دچار جنون شده؟ آیا این صحنه خیال‌پروری زنی است که آرزو دارد روزی برسد که او هم حرف دلش را بزند؟ چرا تپانچة تزئینی خانة یالمار عاقبت رو به سینة هدویگ شلیک می‌شود؟ آیا نمی‌توان این تپانچه‌ها را که در دست زنان شلیک می‌شود نوعی تجاوز به جان و تن این زنان و دختران دانست؟ اگر چنین است آیا نباید در اجرای آثار ایبسن بازنگری شود؟ آیا کارگردانان ما تا کنون اجراها را بر اساس پروراندن مردان آثار ایبسن تنظیم نکرده‌اند؟ این استاد معمار سولنس که ادعا می‌کند برگزیدة خداست مجنونی استثمارگر و عقب‌مانده نیست؟ کسی که قصد دارد در شطرنج زندگی، جوانان را مات کند؟ با این حساب تکلیف قهرمانها و قهرمان‌پروریهای ایبسن چه می‌شود؟ هگل بود که در پدیدارشناسی ذهن از خدایگان و بنده و جدال آنان سخن گفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.