Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو: در شرق تئاتر بازیگر است / قسمت اول

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 27 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، شرق، شرق تئاتر بازیگر، بازیگر، فیلم، تعزیه، تئاتر شرق، نمایش، غرب، کارگردان

خلاصه ماشینی: "به نظر من مهم‌ترین ویژگی تئاتر شرق این است که تئاتر بازیگر است، تئاتر صحنه و اجراست بر خلاف تئاتر غرب که به ویژه در آغاز، تئاتر نمایشنامه‌نویس بود و در حیطة ادبیات دراماتیک قرار داشت‌ ـ حداقل تا قبل از اینکه فصل طلایی تئاتر غرب یعنی میزانسن در قرن بیست ورق بخورد ـ و هنر اجرا و میزآنسن استقلال پیدا کند. بنابراین صحنة تئاتر شرق یک صحنة روایتی است چه به معنای فضای تمثیلی و روایتی صحنه (که باید ب‍عد فراطبیعی بودن را نیز بدان افزود) و چه به معنای حضور راوی یا نقال بر صحنه که این روایت گاه ممکن است در گروه هم‌سرایان شکل بگیرد مانند تئاتر نو ژاپن که حتی در متن آن هم عمل فاصله‌گذاری و روایت شکل می‌گیرد و بازیگر به جای اینکه بگوید من این کار را می‌کنم، واژه سوم شخص را برای خودش به کار می‌برد و می‌گوید او چنین کرد؛ یعنی این قدر با فاصله با خودش برخورد می‌کند و خودش را روایت می‌کند و یا اینکه گروه هم‌سرایان جای یک بازیگر می‌گویند که من دعا می‌کنم، من غمگین هستم و یا در تئاتر هند ما روایت را به گونه‌ای دیگر شاهد هستیم یعنی اینکه یک گروه، یک نقال و یک گروه نوازنده که داستان را نقالی می‌کنند و بازیگری داریم که رقصنده است و با حرکات دست و پا می‌رقصد و با کل بدن و صورتش حرف می‌زند بدون اینکه حرفی از دهانش خارج شود و بنابراین حرکات رقصنده توسط نقالها روایت می‌شود و آنچه که راویان می‌خوانند و می‌گویند توسط رقصنده و حرکتهای بدنش روایت می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.