خلاصه ماشینی:
"مرور سریع ماجراهایی بسیار، در لحظات تنگ و دشوار، کارکرد شناختهشدهای از ذهن و حافظة بشری است اما اولا دو نفره شدن این مرور و یادآوری، سرعت آن را به حداقل کاهش میدهد، ثانیا عینیت دادن به وقایع با تمام جزئیات، توسط ذهن واحد هم، ممکن نیست و این دو نکتهای است که بسیاری از نمایشنامهنویسان زیر متوسط سه دهة اخیر به آن بیتوجه بودهاند و خطای مکرر آنان را هومن روحتافی نیز مرتکب شده است و نیک که بنگری واقع نمایی جزء به جزء وقایع و اشخاص در قالب بازی در بازی و مکان در مکان و زمان در زمان توسط دو تن، که هر یک چندین شخصیت را بازی میکند، علاوه بر خطا بودن، کمدی (با پوزش از کمدی، منظور خندهدار بودن است) هم هست زیرا در بهرهگیری از امکانی که مکانیسم ذهنی مورد اشاره در اختیارش مینهد، بیمبالاتی و افراط میشود و نویسنده بیهیچ اعتنایی به مرز و محدودة این قانون و مبنای روانشناختی تا هر جا که دلش بخواهد پیش میتازد و دیگر خودش هم جلودار خودش نیست و حتی فراموشش میشود که نخستین الفبای تداعی، چه در روانشناسی و چه در نمایش، به شیوة بازی در بازی که منطقش مستقیما از روانشناسی وام گرفته شده این است که: تداعی گذشته فقط آن گاه روی میدهد که شخص، آن گذشته را مستقیم و بیواسطه، تجربه کرده باشد و مثلا فرود و آرزو، نمیتوانند بسیاری اتفاقات را به یاد بیاورند و بازی کنند، چون که تجربهاش نکردهاند و یا به هنگام وقوع آنها، اصلا به دنیا نیامده بودند!!"