Skip to main content
فهرست مقالات

ملغمه ای از شیوه های نمایش / نمایش «دژخیم باید بگرید»

نویسنده:

(1 صفحه - از 61 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، ملغمه‌ای از شیوه‌های نمایش، کاراکتر، تراژدی، دژخیم، اتللو، کاتارسیس، تعزیه، مخاطب، طفلان مسلم

خلاصه ماشینی: "تراژدی در نمایش قانون دارد و به نظر می‌رسد نمایشنامه‌نویس، داستان دو طفلان مسلم را از صافی همین ‌گونه تئاتری گذرانده‌ و به خلق پرداخته است. تک‌بعدی نیست، ‌قصه و انگیزه‌اش در اثر تا حدی متعالی به تبلور می‌رسد (حال شکست یا پیروزی،‌ فرقی ندارد) سؤال این است،‌ کاراکتر حارث،‌ چوپان و حتی دو طفلان مسلم، کدام یک به این اصول تن داده وارد حیطه کاراکترهای تراژیک شده‌اند. کدام یک از نقشهای این نمایش درگیر این جبر شده‌اند؟ آیا باید پذیرفت که کارگردان نمایش «دژخیم باید بگرید» تنها تلاش کرده، غم را به حد قابل قبولی برساند و فراموش کرده تراژدی فقط و فقط غم نیست، بلکه چیزی در پی آن می‌آید که اصل اثرگذاری و بقای آن است. اما بقای تراژدی که به آن اشاره شده چیست؟ کاتارسیس در آثار تراژیک کلاسیک مانند اتللو که بحث آن شد، ‌پس از مرگ دزد‌مونا و اتللو و اسارت یاگو، مخاطب عاقبت کاراکترها را دیده و شروع به تجزیه تحلیل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.