Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: تئاتر، مذهب است

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 4 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر ،مذهب ،اسطوره ،نمایش ،هنری ،آیین‌های ،دین ،نیایشی ،روحانی ،مخاطب ،دراماتیک ،پرسش ،اجتماع ،بازیگر ،تئاتری ،سرگرمی ،یک‌مذهب ،اجرا ،میان تئاتر و ادیان رسمی ،داستان ،آیین‌های نیایشی ،پیوند ،خدا ،همهء عناصر بخش عملی تئاتر ،اجرای عمل هنر تأثیر ،زمان ،تئاتر یک‌مذهب ،اسطوره‌ها داستانهای دراماتیکی ،مذهبی تئاتر ،تجربهء هنری در تئاتر

خلاصه ماشینی:

"این موضوع مخالف،که مخصوصا در 051 سال‌ گذشته،آشکار است،شاید کسی را بدین سمت‌ سوق دهد که این فکر که تئاتر را در خدمت‌ هدف مذهبی برای پیوند دادن بشر به نیروهای‌ فرابشری است وادار به پرسش کند. و دیگر اینکه طراحی تئاتری،حوزه‌ای‌ که نظریه‌پردازان همواره تمایل داشته‌اند به‌ متخصصان عملی بسپارند،می‌تواند حوزهء جالبی برای تحقیقات نظری باشد اگر که با شمایل‌نگاری مذهبی تلفیق شود. این دیدگاه،نظریه‌های دراماتیک محدود و کرانمند را که نقادی جدید و ارسطوییها،از آن‌ دفاع می‌کنند به پرسش می‌کشد؛به خصوص در جامعه‌ای که تئاتر و رابطه‌اش با تئاتر و آنچه که‌ توقع دارد از تئاتر و دریافت کند در آن آزموده‌ شده است. همان‌طور که هویت شاعرانه تئاتر، نظریه‌پردازان را به سمت تمرکز بر ساختار دراماتیک درونی سوق می‌دهد و همان‌طور که مفهوم سخنورانه تئاتر بر مفید بودن ارسال‌ پیام،تمرکز می‌کند،به همین‌ترتیب سرشت‌ مذهبی تئاتر هم باید الگوهای مؤثری برای‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ادارک سرشت و ذات هنر دراماتیک ایجاد کند. نقد خوب فقط نمی‌پرسد که‌ آیا نمایشنامه،خوب ساختمان‌بندی شده است، ایده‌های کارگردان خلاقانه‌بوده یا بازیگری، باورپذیر بوده است،یا طراحی هماهنگ است، بلکه ورای اینها باید ببیند آیا نمایشنامه در خدمت هدف مذهبی خود هست و انسانها را با خودشان،جامعه‌شان،فرهنگشان و نیروهایی‌ که ورای کنترل آنهاست پیوند می‌دهد؟ به نظر من یک‌نقد باید بپرسد که آیا نمایش‌ به طرز مؤثری از آیینها،استفاده کرده است؟ اگر تئاتر مذهب است،اگر نمایشنامه،اسطوره‌ و هر کنش یک‌نیایش است پس بهترین نمایش‌ آیین را تجسم می‌بخشد و به کار می‌بندد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.