Skip to main content
فهرست مقالات

روش شناسی رئالیسم در هنر زیبا شناختی (قسمت چهارم)

مترجم:

نویسنده:

(3 صفحه - از 20 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : رئالیسم، هنر، برشت، روش‌شناسی رئالیسم در هنر، شناخت، رئالیسم در هنر زیبا، طبیعت، لوکاچ، جوهر، انسان، یک‌کار هنری، نظریه، تصور، زیباشناختی رئالیسم، رئالیسم در هنر زیباشناختی، معرفت، واقعیت، رویکرد، آفرینش، تجریدی، رئالیسم جدید، هنر زیبا شناختی، اصلی، عناصر، تصور طبیعت هنر، شکل، کار هنری، رابطه، رابطه با رئالیسم قرن، جهان

خلاصه ماشینی: "از دیدگاه مجموعهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) اول،هنر نوعی از انواع معرفت است،و این با آنچه‌ که«هگل»دربارهء هنر شناخت،تصاویر است‌ منطبق است،در حالیکه فلسفه،شناخت تصورات‌ است و در نتیجه هنر نزد آنها این‌چنین شناخته‌ می‌شود؛انعکاس رئالیسم موضوعی،رئالیسمی که‌ حوادث آن با فعل کامل می‌شود و نگرش اصلی این‌ رویکرد چنان‌که گفته شده است:«بعد ایجابی در شناخت»و غلو،در ارزش‌گذرایهای ما،و نیتجه این‌ شد که زیباشناختی رئالیسم را محدود کرد و آن‌ را در جهتی قرار داد که اهتمام لازم دربارهء اندیشه اصلی شناخت به ما نمی‌دهد و بدین‌گونه‌ تبدیل به منبع شناخت و معیار اول گشت. قصه‌های بالزاک تابلو کاملی از عصر خویش است، نمونه‌ای کامل از رئالیسم در همهء ابعاد آن است،و برعکس آن«کافکا»هنگامی که قصه‌های«قلعه» یا«قضیه»را می‌نویسد دارای بعد اساسی است،اما جزئی و تجریدی به کاملترین شکل ممکن،از رابطهء انسان با جهان،در جامعه‌ای به یغمارفته که او را از میدان واقعیت به معیار کلی،سوق می‌دهد و این‌ تصوری است که«لوکاچ»با ایجاد بین‌ «توماس‌مان»و«کافکا»در کتاب مشهور خود به‌ نام«مفهوم معاصر رئالیسم انتقادی»ایجاد می‌کند «ضرورت هنر»کافکا را با برتولت برشت،از نظر پرداخت واقعیت از طریق امثال می‌داند و توضیح‌ می‌دهد که تنها فرق آنها این است که«برشت»به‌ آینده فکر می‌کند،درحالی‌که«کافکا»از مرز یغما و سرپوش‌گذاری بر آن پا را فراتر نمی گذارد،و این‌ اواخر در یادادشها و نامه‌های نظری کافکا،بازنگری‌ ارزشها به این بعد باز می‌گردد،و روشن می‌کند که جامعه‌ای که او ترسیم می‌کند نامعقول و پوچ‌ نیست بلکه رد پیدایش یک‌ایدئولوژی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.