Skip to main content
فهرست مقالات

پی بردن به ارزش وجودی انسان / نقدی بر تئاتر «گوشه نشینان التونا»

نویسنده:

(2 صفحه - از 67 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، بازیگران نمایش گوشه‌نشینان آلتونا، گوشه‌نشینان آلتونا، تماشاگر، جنگ، گوشه‌نشینان آلتونا به کارگردانی مریم، گوشه‌نشینی فرانتس در نمایش گوشه‌نشینان، اجرای گوشه‌نشینان آلتونا، طراحی صحنه نمایش، شخصیتها، کارگردانی مریم معترف، ژان پل، ارزش وجودی انسان، نقش، تعلیق، مریم کاظمی بازیگر نقش، مخاطب، دولتهای، ژان پل‌سارتر، نمایش و روبه‌رو شدن تماشاگر، تغییر، طراحی میزانسنهای نمایش، گوشه‌نشینی بعد از جنگ، برجسته طراحی صحنه، بر تئاتر، بازیگر نقش، تغییر فضای نمایش، فرانتس، تکنیکی، بار فلسفی نمایش

خلاصه ماشینی: "سارتر با اعتقاد به اینکه وجود بر ماهیت مقدم‌ است و آدم در این دنیا نه پیشینه‌ای دارد و نه‌ آینده‌ای،حضور انسان در جنگ و تبعات ناشی‌ از پنهان کردن احساس درونی پرخاشگری را با گوشه‌نشینی بعد از جنگ در معرض دید مخاطبی قرار می‌دهد که به خوبی با این موضوع‌ قرابت دارد و تا حد زیادی با آن هم‌ذات‌پنداری‌ می‌کند. در اجرای گوشه‌نشینان آلتونا به کارگردانی مریم‌ معترف،که زمان نمایش تا حد زیادی تقلیل‌ یافته است،نهایت تلاش به خرج رفته است تا به‌ محتوای اثر خدشه‌ای وارد نشود و در عین حال‌ نمایش با القای همین مفاهیم در اختیار مخاطب‌ قرار بگیرد. در حقیقت با تغییر فضای نمایش و روبه‌رو شدن تماشاگر با فرانتس،تماشاگر شاهد تغییر ریتم و ضرب آهنگ نمایش می‌شود و علاقه‌ بیشتری به تماشای اثر نشان می‌دهد که البته‌ از پرده چهارم به بعد ریتم نیز کارآیی خود را از دست می‌دهد و ضرب آهنگ نمایش با گشوده‌ شدن برخی گره‌های داستانی و بروز؟فرودهای‌ داستان تا حد زیادی تنزل پیدا می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.