Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی معرفتی دیانت و روشنفکری در غرب

نویسنده:

ناظر:

(19 صفحه - از 36 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، دین، روشنفکری، کلیسا، فکر، حسی، شهودی، سنت، روشنفکری در غرب، یقین

خلاصه ماشینی:

"تئوری جدایی دانش از ارزش و علم از دین، به حذف بعد ثابت و الهی دین و سنتهای دینی ـ که در حکم ذبح شریعت و اخذ روح دیانت است ـ اکتفا نمی‌کند، بلکه این عمل که به کوتاه کردن دست دین از دایره علم می‌انجامد، در حکم مقدمه‌ای برای روی آوردن مجدد علم به دین جهت تشریح لاشه مرده آن است؛ زیرا از این پس دین به اتهام این که دارای قضایایی است که از جهت حکایت نسبت به واقع و نیز از لحاظ علمی بی‌معنی هستند، حق دفاع از خود را نمی‌یابد و در مقابل آن علم با داعیه این که حق تحلیل و بررسی مظاهر و نمادهای محسوس و مادی دین را داراست، به ارائه تئوریهای گوناگون، نه در مورد حق و یا باطل بودن قضایای دینی، که در مورد رمز هستی و چگونگی پیدایش آنها می‌پردازد. او پس از احمق خواندن علم سده نوزدهم که داعیه ارائه ایدئولوژی و تدوین اخلاق علمی را داشته است و پس از تبیین این که قضایای ارزشی و در نتیجه، قضایای دینی خارج از حوزه قضایای علمی است، به این نکته تصریح می‌کند که نشر این تئوری و اندیشه در میان مردم، موجب سستی باورهای دینی و نابودی سنتهای اجتماعی و در نتیجه، فروپاشی نظام اجتماعی می‌شود؛ زیرا مردم آن گاه که معتقد شوند، قضایای دینی، ارزش جهان‌شناختی ندارند و فاقد اعتبار علمی می‌باشند، به بیان دیگر اگر مردم باور نمایند که قضایای دینی، قضایای حقیقی نبوده و تنها در توجیه احساسها و گرایشهای فردی و مشتقات و بازمانده‌های ذهنی و اجتماعی آنها ساخته می‌شوند، هرگز نمی‌توانند اعتقاد و ایمان دینی خود را نسبت به آنها حفظ کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.