Skip to main content
فهرست مقالات

قالب گزینی مدرن و چارچوب عقلانیت دینی

نویسنده:

(11 صفحه - از 89 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،دینی ،نقد ،قاجارها ،مشروطه ،انقلاب مشروطه ،قالب ،عامل اندیشه سیاسی غرب ،انقلاب ،اندیشه سیاسی غرب ،غرب ،اندیشه ،سنت و مدرنیسم ،کتاب سنت و مدرنیسم ،اصلاحات ،مردم ،محتوای اندیشه سیاسی غرب ،اقتصادی ،چارچوب عقلانیت دینی ،ایران ،اسلامی ،منورالفکران ،نقد کتاب سنت و مدرنیسم ،حکومت ،کتاب ،اصلاحات ساختار سیاسی عصر قاجار ،قانون ،اجتماعی ،ملت ،عوامل

خلاصه ماشینی:

"برای روشنتر شدن اذهان نسبت به آموزه‌های کتاب سنت و مدرنیسم و آماده شدن برای محک‌زدن آنها چند مسأله را مطرح می‌نماییم: 1 ـ آیا این مطالب که گفته شد و می‌توان آنها را با عنوان اندیشه سیاسی غرب خلاصه کرد، باور و اعتقاد همه مردمی بود که در مراحل مختلف قیام شرکت کردند، یا این که تفکر عده‌ای معدود از منورالفکرانی بود که درصدد تقلید از غرب، خود را باورمند به این اندیشه‌ها نشان می‌دادند؟ 2 ـ اگر فقط باور و اعتقاد جمع معدودی از منورالفکران فرنگ رفته بود، چگونه می‌توان آن را عامل مهم به وجود آمدن انقلاب گسترده مشروطه دانست؛ زیرا از مسلمات تاریخ مشروطه این است که روشنفکران بعد از گذشت مراحلی از نهضت به آن پیوستند و نه از ابتدا. 3 ـ اگر عامل اندیشه سیاسی غرب ـ که سفیران آن همان منورالفکران معدود فرنگ‌رفته بودند ـ عامل پسینی در انقلاب بود نه عامل پیشینی، اولا نمی‌توان آن را به عنوان عامل مهم بیدارکننده و آگاهی‌بخش مردم ایران جهت ایجاد موج انقلاب نامید و ثانیا اگر عامل اندیشه سیاسی غرب نسبت به حرکت مردم ایران پسینی و محدود بوده است باید به این سؤال پاسخ گفت که از چه زمانی و طی چه فرایندی در امواج خروشان ملت در حال انقلاب وارد شد و چه تأثیراتی را بر نهضت گذاشت؟ ادله ما در نقد ادعای «سنت‌ومدرنیسم» اندیشه سیاسی غرب از دو بخش تشکیل می‌شود: یکی شکل سیاستمداری و حکمرانی ـ یعنی روشهای اداره مملکت، همانند وجود قوای سه‌گانه و تفکیک آنها از یکدیگر و چارتهای بروکراتیک و وزارتخانه‌های متعدد ـ و دیگری محتوای حقوقی این قالبهای سیاسی و حکومتی که برمی‌گردد به جداول ارزشی مکاتبی که این روشها و قالبها را پذیرفته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.