Skip to main content
فهرست مقالات

پارادوکسیکالیته روشنفکری دینی

نویسنده:

(12 صفحه - از 100 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : دین ،روشنفکری ،اخلاق ،گفتمان ،اسلام ،روشنفکری دینی ،معرفت ،اجتماعی ،عرفان ،فکر دینی ،قصه‌ها ،لیبرال ،شریعت ،اجتهاد ،ایمان ،نقد ،جهان ،کسانی ،ادبیات عرفان جهان اسلام ،کارکرد ،حقانیت ،ادبیات ،عوام ،تجربه ،حق ،جهان اسلام ،عقاید ،کارکرد دین ،گفتمان روشنفکری دینی ،اینک

خلاصه ماشینی:

"حیرت عرفانی را با شکاکیت اپیستمولوژیک مغالطه کردن در واقع معرفت و عرفان را با جهل و شکاکیت تاق‌زدن است و ایجاد تنازل میان دو چیز متضاد برای استفاده بد از ادبیات انتقادی دینی علیه خشک‌اندیشی وقتی خطیرتر و عجیبتر می‌شود که تعبیر تجربه باطنی در الهیات لیبرال مسیحی که مورد عنایت روشنفکری مزبور وزرادخانه تئوریک آن یعنی غرب است، با تعبیر کشف و شهود در سنت و ادبیات عرفان جهان اسلام مقایسه شود تا منافاتهای جدی آنها با همدیگر برجسته شود. تجربه باطنی در الهیات لیبرال ـ پروتستان نوعی معرفت و آگاهی نیست و حجیت علمی ندارد، بلکه تنها حادثه‌ای روان‌شناختی یا حداکثر فرا روان‌شناسی از قبیل تلپاتی و غیره است و این درست در قطب مقابل مکاشفات و مشاهدات در ادبیات کلاسیک عرفانی است که حتی برای شطحیات و تامات غلات صوفیه نیز به دنبال ما بازاء عینی و واقعی می‌گردد و از اغلاق لفظ دم می‌زند نه ابهام معنی. چنان که می‌بینیم این نوع روشنفکری که به لحاظ بهره جستن از ادبیات دینی در نشر گفتمانش خود را دینی می‌خواند، بنایش بر عقلانیت‌زدایی از دین است نه خرافه‌زدایی از آن؛ زیرا معتقد است که هرگونه فیلسوفی‌کردن و معاینه جهان و انسان برای حل نظری و عقیدتی معمای مرگ و زندگی و کسب معرفت و یقین کار را خرابتر و زندگی را مشکلتر می‌کند؛ چه این که عقاید و معارف همگی جدلی است و هیچ دلیلی نمی‌توان آورد که عالم راست بنا شده باشد!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.