Skip to main content
فهرست مقالات

ققنوس هشتم (موسیقی خراسان میانه - کاشمر)

گزارشگر:

خلاصه ماشینی:

"آنچه که از این همه تاریخ پرفرازو نشیب منطقه در مورد موسیقی می‌توان‌ یافت،اینک نقاره‌زنی،در منطقه رواج‌ داشته و به همین سبب ادوات آن‌ همچون سرنا،دهل در دو نوع کوچک‌ و بزرگ،دوسازه و نقاره در منطقه‌ هنوز حضور دارند و نواخته می‌شوند، رواج قیچک و کمانچه در منطقه با حضور افغان‌ها،ازبک‌ها و ترکمن‌ها شکل یافته،که در زمان حاضر تنها فرد بازمانده‌ی کمانچه و قیچک‌نوازان‌ منطقه به نام استاد بمانعلی شوقی که‌ در حضور دو یاغی در دو دهه‌ی خاص‌ در عهد پهلوی و دوم که هر دو نامشان‌ گل محمد بوده برنامه‌ی نمایشی خود را اجرا نموده،یکی گل‌محمد فرهادخانی‌ از طایفه‌ی کرمانج که یاغی مردمی‌ بود و دیگر گل‌محمد بلوچ که راهزن‌ و غارتگر پلیدی بوده،استاد شوقی با اجرای برنامه‌ی آیینی پران‌پران خود که امروزه اینگونه بازی‌های نمایشی را «زانگولر»می‌نامند در برابر گل‌محمد بلوچ باعث آزادی خود و یارانش‌ می‌شود،او ضمن استادی در حرکات، در نواختن کمانچه و قیچک نیز مهارت‌ دارد،علاوه بر آنکه در سالهای پیش از انقلاب ویولن هم می‌زد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.