Skip to main content
فهرست مقالات

بخش دوم پیشینه ی هنر شفاهی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هنر، شعر، خنیاگران، شفاهی، پیشینه‌ی هنر شفاهی، نقالان، فرهنگ، موسیقی، داستان‌ها، اسلام، تاریخ، وظایف، افسانه‌سرایان، نوازنده، واژه‌ی، اقوام، اجتماعی، آلمان، هنر خنیاگری و موسیقی، دانش، ایران، انسان، وظایف خنیاگران، هنر جامع خنیاگران و افسانه‌سرایان، افسانه‌سرایی و خنیاگری رسمی، دانش افسانه‌سرایان و خنیاگران، موقعیت، اصطلاح، ناقلان فرهنگ شفاهی، واژه‌ها در فرهنگ شفاهی

خلاصه ماشینی: "نقالان علاوه بر تسلط به افسانه‌های منظوم‌ و غیر منظوم ملی و بومی،آگاهی از برخی رویدادهای‌ تاریخی،لحن خوش،حافظه‌ی پویا،بداهه‌سرایی در شعر و بداهه‌گویی در داستان(با توجه به وضعیت و کیفیت سنی، جنسی و فکری مخاطبان خود)هنر دیگری را نیز بر حافظهء خود افزوده‌اند و آن آگاهی از قصص،تاریخ ادیان و زندگی‌ پیامبران و روایات و احادیثی بوده است که به آهستگی در مذهبشان شکل می‌گرفت. بررسی کار نقالان و شعرخوانان بیشتر از این نظر حائز اهمیت است که آنان علاوه بر شکل دادن داستان‌ها و پرداخت خیال‌انگیز آنها،در اجراهای خود به حفظ و انتقال بخش‌های وسیعی از موسیقی ملی خدمت شایانی‌ نموده‌اند. تقریبا هیچ‌یک از ناقلان فرهنگ شفاهی را نمی‌توان‌ یافت که همه یا بخشی از فرهنگ،هنر و ادبیاتی را که‌ عرضه می‌نمایند،عاری از بیان آوازی و یا فاقد هرگونه‌ بار موسیقیایی باشد،چه بسیار نغمات بکر و بااصالتی‌ که از طریق همین راویان حفظ شده و بر اساس اصول‌ و سنت‌های ناب فرهنگی بازسازی و به نسل‌های بعدی‌ عرضه گردیده است. تیلور این دو اصطلاح را در سرآغاز کتاب فرهنگ بدوی مترادف یکدیگر به کار برد و این تعریف را برای آن ارائه کرد: «فرهنگ یا تمدن،در مفهوم گسترده و قوم‌نگارانهء آن، کلیت پیچیده‌ای است که شناخت،اعتقاد،هنر،اخلاقیات، قانون،آداب و رسوم و سایر توانایی‌ها و عادت‌هایی را که انسان به عنوان عضوی از اجتماع فرا می‌گیرد، شامل می‌شود. در فرهنگ شفاهی برخی از مناطق همچون گیلان‌ و طالقان آزنده تحریفی از واژه‌ی سازنده است که به‌ نوحه‌خوانان،نقالان،نوازندگان و حتی تعزیه‌خوانان اطلاق‌ می‌شود،همین واژه‌ی چندوجهی فارسی در میان برخی‌ اقوام آسیای میانه نیز رایج است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.