Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی مرگ

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،مرگ ،نت ،ریتم ،بختیاری ،موسیقی مرگ ،نغمات ،مقام‌های موسیقی نواحی ایران ،نت شاهد در موسیقی ایرانی ،فواصل ،نغمات و مقام‌های موسیقی نواحی ،سامان ،خصوص ریتم مقام چپی ،ایران ،آهنگ ،وجه ،نوازنده‌ی ،زندگی نیمه‌سنتی قوم بختیاری ،زندگی ،نواحی ،ردیف ،قوم بختیاری ،نغمه سرنا و تهدید دهل ،مقام چپی ،سرنا و دهل ،مرگ در قوم بختیاری ،ساز سرنا و دهل ،فرهنگ قوم بختیاری ،اجرای موسیقی مرگ ،نمونه‌های شوشتر

خلاصه ماشینی:

"در همه نمونه‌ها ترکه دهل نسبت به‌ کوبه آن نقش مهمتری را ایفا می‌کند وجه مشترک هر سه نمونه در لنگ بودن ریتم کلی است که ابتدا با یک‌ سه ضربی آغاز می‌شود. در یک نگاه کلی‌ به فواصل چند نمونه‌ی اجرا شده‌1،مشخص می‌شود که فواصل به کار رفته،خیلی متفاوت از فواصل رایج‌ در موسیقی‌های نواحی و ردیف دستگاهی نیست؛بلکه‌ شیوه‌ی به کارگیری صداها یا گردش نغمات تعیین‌کننده و تشخص‌دهنده‌ی مقام چپی است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) تنها وجه مشترک همه‌ی نمونه‌ها پرش چهارم درست‌ «لا-ر»به نظر می‌رسد که در شکل‌دهی آهنگ،بسیار مؤثر عمل می‌کند و آغاز مقام نیز با اجرای همین فاصله‌ صورت می‌گیرد. ایران رام در آغاز اجرای مقام پس از پرش‌های چهارم، سه مجنب را به طور متوالی می‌نوازد که از نظر شنیداری‌ امروزه جزو ویژگی‌های موسیقی عرب به شمار می‌رود و اصطلاحا به شور عربی معروف است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.