Skip to main content
فهرست مقالات

منوهین در گفتگو با استپانک

مصاحبه شونده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، شنونده، اپرا، آهنگسازان، شوئنبرگ، تونال، صدای کروماتیک آهنگسازی، نظام دوازده صوتی، صدای کروماتیک پلی‌فونی جدیدی، صدای کروماتیک

خلاصه ماشینی:

"می‌توانید بطور خلاصه برای خوانندگانی که‌ آشنایی کمی با موسیقی دارند درباره نظام دوازده‌ صوتی توضیح دهید؟ رایمن:در یک نظر کلی و اجمالی بعد از کمرنگ شدن‌ سیستم هارمونیک در اپرای تریستان واگنر،شوئنبرگ‌ روشی نظام‌یافته را ابداع کرد که در آن بدون توجه به‌ سیستم هارمونیک بتوان با دوازده صدای کروماتیک‌ آهنگسازی کرد و برخلاف نظام تونال که تکیه بر یک‌ صدای مرکزی است همه‌ی صداها ارزش برابر دارند. این سوال به ذهن می‌رسد که آیا آهنگسازی‌ شما به شیوه آتونال برای شنوندگان قابل پذیرش‌ است؟ رایمن:آمادگی پذیرش این نوع موسیقی بسیار بیش از آن است که تصور می‌شود فقط باید شنونده امکان شنیدن‌ آنرا داشته باشد. اما بسیاری از شنوندگان بعد از کنسرت‌ برای استراحت ذهنی و تجدید قوا دوباره پوچینی یا چایکوفسکی گوش می‌کنند؟ رایمن:هردوی اینها آهنگسازان بزرگ و قابل‌ تحسینی هستند اما این درست نیست که همیشه یک‌ اثر مشخص را جلوی شنونده قرار داد،مانند موزه‌ای‌ که هیچ چیزی از موسیقی معاصر و هنر زنده دربر ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.