Skip to main content
فهرست مقالات

معرکه و معرکه گیری در ایران

نویسنده:

(16 صفحه - از 23 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : نمایش ،نمایش‌نامه افعی طلایی ،معرکه ،نمایش‌نامه ،نقالی ،تئاتر ،تماشاگر ،لوطی رمضان ،نقل ،دایی ،اجرای نمایش‌نامه افعی طلایی ،شجاع ،ایران ،شعله خانم ،متن ،تجربیات ،تجربیات نمایش‌نامه افعی طلایی ،تمرین ،آدم ،نمایش افعی طلایی با نقالی ،معرکه و معرکه‌گیری ،شخصیت ،اجرا ،افعی طلایی با شعله خانم ،سنتی ،لوطی رمضان شخصیت اصلی نمایش‌نامه ،نمایش ایرانی ،رمضان شخصیت اصلی نمایش‌نامه اشاره ،شکل ،شخصیت نقال در نمایشهای ایرانی

خلاصه ماشینی:

"گرچه تفاوتهای عمده‌ای نیز بین تئاتر و معرکه وجود دارد و قصد ما این نیست که معرکه را به‌عنوان یک تئاتر کامل‌ معرفی کنیم اما استفاده از ساختار نمایش معرکه باویژگیهای‌ مذکور برای هنرمند علاقه‌مند به نمایش ایرانی،می‌تواند دستمایه‌ای ارزشمند باشد که این دستمایه در متن و اجرا به‌ عنوان یک زمینه واقعی نمایش ایرانی می‌تواند مورد تعمق‌ قرار گیرد. به‌عنوان نمونه می‌توان به این نکته اشاره کرد؛ معلوم نیست چرا دایی صبر می‌کند تا سرش شکسته شود و بعد نقل می‌کند که شعله خانم را برای شجاع خواستگاری‌ کرده است. به‌طور مثال می‌توان به لوطی رمضان‌ شخصیت اصلی نمایشنامه اشاره نمود که اساسا معلوم نیست‌ چرا اینجاست و چرا این نقل را می‌گوید؟ اگر دایی عاشق شعله خانم است چرا از عشقش به سادگی‌ می‌گذرد؟و شجاع اگر از عملی که انجام داده،پشیمان است چرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمی‌گذاره،(با اشاره به گداعلی)اینم واسه خودش خدایی‌ داره،(لابلای تماشاگران می‌گردد کسی چیزی نمی‌دهد) به حسنت نناز به یک تبی بنده‌ به مالت نناز به یک شبی بنده غره نشو به خودت،تکبر نکن... در یک جمع‌بندی ساده می‌توان وجوه اشتراک‌ و افتراق ساختار نمایش افعی طلایی با نقالی را به‌ شرح زیر برشمرد -لوطی رمضان در این نمایشنامه باعنوان نقال اگرچه نقل‌ اوزایک دستی و منطق دراماتیک برخوردار نیست اما تحت‌ عنوان نقال،ماجرایی را که مربوط به امروز است با عنایت به‌ اتفاقی که درگذشته رح داده نقل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.