Skip to main content
فهرست مقالات

شما هم اصل و نسبی دارید

مترجم:

نویسنده:

(6 صفحه - از 57 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، هنر، آواز، فنون، تئاتر مشارکت، اجتماعی، فرهنگ، زندگی، تئاتر مشارکت سخن، تازه‌ای

خلاصه ماشینی: "مسئله این نیست که فرمولی خیالی به‌دست آوریم و دائم‌ از خود بپرسیم:آیا زندگی من کامل هست یا نه؟آیا خوشبختم‌ یا نه؟آیا از آنچه مرا احاطه کرده راضی‌ام یا نه،هنر،فرهنگ، مذهب. اگر شما بر هنر خود مسلط نباشید نمی‌توانید از این محدودیتها فراگذرید. آری، منظور مرا درست فهمیده‌اید،متأسفانه راست است!وقتی کاملا می‌دانید چه‌می‌کشید؛وقتی سلاح خود را برای شلیک آماده‌ کرده‌اید،و وقتی صاحب اعتبار و مهارت و غیره شدید،آنگاه‌ رسیدن شما کامل است. ما لازم نیست خود را به چیز محدودی که تئاتر نامیده‌ایم متمرکز کنیم،زیرا تئاتر، تنها بخشی از کل آن پدیده،یعنی فرهنگ است،که ما را احاطه‌ کرده است. می‌توان برای آن نام تئاتر را برگزیده و همچنین‌ می‌توان اساسا این نام را منسوخ کرد،اما فراسوی تئاتری که‌ می‌شناسیم،یعنی نمایشهای مستمر روزانه؛یعنی‌ جست‌وجوی ثبات در زندگی؛یعنی کوشش برای متفاوت‌ بودن؛یعنی«جالب‌توجه»بودن،یعنی تکرار مکانیکی جملاتی‌ که به‌طور عام در دوران ما به کار می‌روند؛یعنی انتقاد از پدرانمام و درعین‌حال عدم تکرار اشتباهات آنان و درحقیقت‌ فراموش کردن آنها و همه چیزهایی که به ما داده‌اند. نخست،چه تفاوتی میان بازی-تظاهر،و بودن‌ (حضور داشتن)وجود دارد تا بازیگران قادر شوند در یک دیدار واقعی به یکدیگر برسند؟دوم،شرایط بازدارنده را تا چه‌میزان‌ می‌توان کاست تا به ساختاری تازه رسید که هیچ‌کس اجباری‌ در ایفای نقش نداشته باشد یا مجبور نباشد نسبت به کسانی‌ که علاقه‌ای به آنها ندارند،ابراز دوستی کند؟ما می‌کوشیم‌ نوعی روح جمعی به‌وجود آوریم. اگر در جست‌وجوی وصل هستید، ابتدا با شیوه قطع آغاز کنید،به این ترتیب من اصراری ندارم‌ که با شما ارتباط برقرار کنم،اما مایلم چنان محیطی بسازم که‌ هردو بتوانیم حرکت خود را بکنیم بی‌آنکه مزاحم یکدیگر باشیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.