Skip to main content
فهرست مقالات

تراژدی مدرن

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 93 تا 98)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی، تراژدی مدرن، نمایشنامه‌های، تئاتر، شکسپیر، نمایش‌نامه، تراژیک، نثر، کنش، تراژدی‌های، قهرمان، زمان تراژدی‌های بزرگ فرانسوی، اونیل، مرگ، نمایشنامهء، مبارزه، شخصیت، زبان، انسان، تراژدی مدرن تئاتر، نمایشنامه‌نویسان، تراژدی‌های مدرن، گرایش، کنش تراژدی مدرن، تصویر، تئاتر مدرن، قهرمان تراژیک، شخصیتهای تراژدی مدرن، گرایش تراژدی مدرن، زندگی

خلاصه ماشینی: "در همان زمانی که ملپامن تاج شاهی خود را ازدست‌ می‌داد،در حال ازدست دادن زیورآلات شعری خود نیز بود؛ چراکه نویسندگان،تراژدی بورژوایی خویش را به نثر می‌نوشتند؛یعنی به زبانی که آنها حس می‌کردند درخور شخصتیها و دستمایهء کارشان است ولی این نثر،همان نثر بسیار انعطاف‌پذیری نبود که ما تصور می‌کنیم بلکه استفاده از نثر در کل آثار نمایشی،مرحله‌ای مقدماتی را طی می‌کرد. ولی‌ نمایشنامه‌نویس،با هریک از این مفاهیم سروکار داشته‌ باشد،محصول او انسان را در مرکز تئاتر قرار می‌دهد؛یعنی‌ جایی‌که وی از مدتها پیش در آن در حال مبارزه‌ای سرسختانه‌ برای ابراز خویش بوده است؛برای یافتن معنی خویش،برای‌ تقبل چیزهایی برتر از خود،و برای یافتن ماهیت حقیقتی‌ خویش وبخشیدن معنی به زندگی‌اش بنابراین علی‌رغم اینکه‌ پروفسور فرگوسن از قطعه‌قطعه شدن آینهء طبیعت اظهار تأسف می‌کند،انعکاس مهمی که از طریق این قطعات شکسته در تراژدی مدرن حاصل می‌شود،همان چیزی است که همیشه در آینهء تراژیک دیده می‌شود. به‌دلیل جنبه‌ باز و انعطاف‌پذیر شکلی که از ابتدای قرن بیستم پا به عرصه‌ ظهور گذاشت،دیگر تشخیص وجوه سنتی نظیر زمینه چنین‌ راجی رشد کنش،اوج و فرود کنش،به آسانی در تراژدی مدرن‌ مقدور نیست؛ولی شمار تعجب‌آور از این تراژدی‌ها هنوز متکی‌ بر واژگون‌سازی کنایی هستند که ارسطو قرنها پیش آن را شرح داده بود و تقریبا همگی آن را به نمایش می‌نهند. زبان یا نحوهء بیان تراژدی مدرن تقریبا فقط نثر است؛ یعنی به همان صورتی‌که زبان تئاتر از مدتها پیش بر این‌ سیاق بوده است. بدین‌ترتیب این گفته که تئاتر مدرن عرصه‌ای برای ظهور هیچ نویسندهء بزرگ تراژدی نبوده‌ است،درست است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.