Skip to main content
فهرست مقالات

دیوید مامت و چشم انداز آثارش

نویسنده:

(5 صفحه - از 56 تا 60)

خلاصه ماشینی:

"دیوید مامت و چشم‌انداز آثارش امید روشن ضمیر هرچند که از«دیوید مامت»نویسنده و کارگردان برجسته‌ی‌ تئاتر و سینمای امروز امریکا،پیش از این،کتاب«درباره‌ی‌ کارگردانی فیلم»-به ترجمه‌ی آقای احمد دامود-در ایران منتشر شده بود،انتشار ترجمه‌ی فارسی نمایشنامه‌ی«گلن گری‌ گلن راس»به صورت کتاب،امکان آشنایی نزدیک دوستداران‌ تئاتر را با شیوه‌ی کار مهم‌ترین نویسنده‌ی امروز تئاتر مستقل‌ امریکا فراهم آورده است؛و این انگیزه‌ی مناسبی‌ست برای‌ ترسیم و معرفی سیمایی کامل‌تر،از«مامت». » روابط پرتشنجی که مامت در این نمایشنامه نشان می‌دهد، پیش‌درآمد روابط خصمانه‌ی فمینیست‌های آمریکایی با جامعه‌ی مردسالار آمریکا در دهه‌ی هشتاد و نود است. سبک مخصوص مامت از همین دو نمایشنامه مشخص‌ می‌شود:داستان و طرح‌[ Polt ]برجسته‌ای مطرح نیست و مامت بیشتر روی روابط شخصیت‌ها و روانشناسی آن‌ها کار می‌کند. از طرف دیگر این نمایشنامه جدا از انعکاس معضل‌های‌ زمانه‌ی خود،به نوعی داوری در مورد تمدن آمریکایی و ماهیت‌ جنبه‌ای از آن‌که مربوط به سرمایه‌سالاری افسارگسیخته‌ می‌شود دست می‌زند. یکی اقتباس جیمز فالی از «گلن گری گلن راس»که با بازیگری عالی آل پاچینو به نقش‌ روما و جک لمون به نقش لوین در سال 1992 ساخته می‌شود، و فیلم سینمایی فوق العاده‌ای است. در پایان نمایشنامه،شاهد اوج و تعلیقی نیستیم و جان که قول داده است به طبقه‌ی دوم برود و بخوابد دوباره‌ ظاهر می‌شود و به مادرش دانی و دوست خانواده،دل، می‌گوید که نمی‌تواند بخوابد چون صداهایی را می‌شنود که با او صحبت می‌کنند. »نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که در اکثر فیلمنامه‌های مامت با پایان خوش روبه‌رو می‌شویم در حالی‌ که او در نمایشنامه‌هایش دیدگاه تلخ‌تری ارایه می‌کند(شاید به‌ این دلیل که الزامات یک هنر توده‌ای بر او سنگینی نمی‌کند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.