Skip to main content
فهرست مقالات

دو سنت نمایش مدرن

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 78 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، سینما، ناتو رالیسم، هنر، واقع‌گرایی، نیکل، فیلم، هنر نمایش، زولا، سبک

خلاصه ماشینی:

"ناتورالیسم حرکتی دیگر بود برخاتسه از واقع‌گرایی و ضد آن،و از هر لحاظ با تعریف ارایه شده‌ی ما هماهنگ است،چون قصد دارد تصویری رک و بی‌آلایش از دنیای پیرامون به دست دهد،و شیوه و روش ویژه‌ی خود را هم داراست-برشی از زندگی به‌ جای طرح و توطئه‌ی از پیش ساخته-روشی که ما را به ماهیت‌ بکر خود زندگی نزدیک می‌کند و شکل ویژه‌ای از تجربه‌گرایی‌ را نیز اتخاذ می‌کند-فلسفه‌ی جبر علمی براساس«حقایق» وراثت و محیط. در حال‌حاضر چنین نمایشی‌ محبوبیت ویژه‌ی خود را داراست،اما می‌توان پرسید که‌ آیا این نمایش در عرصه‌ی رقابت با سینما جذبه‌ی آنی‌اش‌ را از دست نخواهد داد؟فیلم جنان بر جهان واقع تسلط دارد،و چنان به توصیف اساسی زندگی روزمره‌ تواناست که نمایش واقع‌گرا مطمئنا به زودی پیش پا افتاده،ساختگی و نامعقول می‌نماید. اگر از سویی پرده‌ی سینما می‌تواند بیش از صحنه‌ی‌ نمایش واقع‌گرا باشد،از سوی دیگر می‌تواند خیال‌انگیزتر هم‌ باشد،نیکل چنان سینما را به واقعیت نزدیک می‌کند که هنر گم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) لارنس اولیه در نقش هملت می‌شود. به راحتی می‌توان استدلال کرد که این صحنه‌ی نمایش است که باید به واقعیت توسل جوید، چه امکان نمایش تخیل بر این صحنه از لحاظ فیزیکی محدودتر است،و پرده‌ی سینما باید تخیل شاعرانه را پی‌بگیرد،چه‌ دوربین می‌تواند هر صحنه‌ای را به تصویر بکشد و میکروفون‌ می‌تواند هر صدایی را ضبط کند. چون نمایش مجموعه‌ای از هنرهای صحنه‌ای است و تنها از نمایشنامه‌نویسی تشکیل نشده است،چنان‌که نسل جدید نمایش‌گران نیز گفته‌اند،این هنر باید در دست هنرمندان صحنه‌ باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.